Αρχιμ. Δανιήλ Γούβαλη
Η αληθινή Εκκλησία του Θεού δεν αλλάζει τις δογματικές της αλήθειες. Στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο διακηρύχθηκε επίσημα ότι ο Υιός είναι ομοούσιος με τον Πατέρα. Αυτό παραμένει για την Εκκλησία αμετακίνητη αλήθεια. Στην Δ’ Οικουμενική Σύνοδο διακηρύχθηκε ότι ο Υιός του Θεού είναι ένα πρόσωπο, ένας Κύριος, ένας και ο αυτός «γνωριζόμενος εν δυο φύσεσιν ασυγχύτως, ατρέπως, αδιαιρέτως, αχωρίστως». Δηλαδή η ανθρώπινη φύσις δεν συγχέεται με την θεία, η ανθρώπινη φύσις δεν μπορεί να μετατραπεί σε θεία ούτε η θεία σε ανθρώπινη και επειδή οι δύο φύσεις είναι ενωμένες στο ένα πρόσωπο του Υιού του θεού, η ένωσις αυτή παραμένει αμετακίνητη, χωρίς ενδεχόμενο διαιρέσεως ή χωρισμού. Και αυτή η αλήθεια, σαν επίσημο δόγμα της Εκκλησίας, παραμένει ακλόνητη και σταθερή. Το ίδιο ισχύει και για τους άλλους δογματικούς όρους.
Με τους αιρετικούς όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Επειδή σ’ αυτούς δρα όχι το Άγιο Πνεύμα, αλλά το πνεύμα της πλάνης, αναγκάζονται κατά καιρούς να τροποποιούν τις δογματικές τους θέσεις.
Θα πάρουμε σαν παράδειγμα μία εσχατολογική διδασκαλία των Μαρτύρων του Ιεχωβά. Ξεκινούν από ένα χωρίο του προφήτου Δανιήλ, όπου γίνεται λόγος για «επτά καιρούς» (δ’ 22).
Πρόκειται για μία χρονική περίοδο κατά την οποία ο βασιλεύς της Βαβυλώνας Ναβουχοδονόσορ θα βρίσκεται εκδιωγμένος από τον θρόνο του. Και με κάτι αλληγορικές ερμηνείες (επτά καιροί, 2520 έτη διακοπή στην διακυβέρνηση του Θεού πάνω στην γη, 607 π.Χ. καταστροφή της Ιερουσαλήμ, 607 + 2.520) με κάποιες μετρήσεις, με μερικούς υπολογισμούς και προσθέσεις κατέληξαν οι ηγέτες των Μαρτύρων του Ιεχωβά ότι το 1914 μ.Χ. θα είναι ένα σημαντικό έτος· ότι σ’ αυτό θα τελειώσουν οι καιροί των εθνών, ότι σ’ αυτό το έτος το 1914 θα αρχίσει η βασιλεία του Ιεχωβά στην γη.
Να σημειώσουμε κάτι: Η καταστροφή της Ιερουσαλήμ, σύμφωνα με έγκυρες και αδιαμφισβήτητες ιστορικές έρευνες δεν έγινε το 607 Π. Χ αλλά το 586 π.Χ. Αυτό σημαίνει ότι οι υπολογισμοί είναι λανθασμένοι πέρα για πέρα.
Είπαν ακόμη ότι η γενεά των ανθρώπων που θα προλάβει το 1914 θα αξιωθεί να δει την μάχη του Αρμαγεδδώνος και την έναρξη της χιλιετούς βασιλείας. Δηλαδή κάποιος που το 1914 ήταν έστω βρέφος,1 αυτός αν ζούσε ενενήντα, εκατό χρόνια θα έπεφτε πάνω στα μεγάλα γεγονότα,Σκοπιά», να καθαρίζεται η γη από τους κακούς, να μετατρέπεται η γη σε παράδεισο, να αρχίζει μία χιλιόχρονη βασιλεία.
Ας πούμε ότι βρισκόμαστε στο έτος 1998. Κάποιος μάρτυς του Ιεχωβά γεννήθηκε το 1913. Αυτός το 1998 είναι 85 ετών. Αφού το δόγμα της Σκοπιάς λέει ότι η γενεά του 1914 θα προλάβει την Μάχη του Αρμαγεδδώνος, αυτός ο άνθρωπος διαλογίζεται ως εξής: «Είμαι 85 ετών. Έλπιζα τόσα χρόνια να δω τον Αρμαγεδδώνα. Δεν τον είδα. Επειδή τα χρονικά όρια στενεύουν, ίσως να τον δω φέτος ή του χρόνου ή του παραχρόνου. Αν ζήσω μερικά χρόνια, αν πάω 100 ετών αν περάσω τα 100, οπωσδήποτε θα αντικρίσω την τρομερή αυτή μάχη, οπωσδήποτε θα μπω στην χιλιετή βασιλεία, οπότε θα αποκτήσω και νεανική ηλικία και θα ζήσω σ’ ένα καινούργιο κόσμο χωρίς αρρώστιες, χωρίς θάνατο, χωρίς φτώχεια, χωρίς στενοχώριες».
Αυτά σκέφτεται ο ηλικιωμένος Μάρτυς του Ιεχωβά. Μερικές φορές όμως σκέφτεται και αλλιώτικα:
«Μήπως όμως ΔΕΝ γίνει η Μάχη του Αρμαγεδδώνος; Μήπως συμβεί ό,τι και το 1075, που όλοι οι αδελφοί σ’ όλο τον κόσμο περιμέναμε αυτά τα συγκλονιστικά γεγονότα και δεν έγινε τίποτε. Όχι! Όχι! Ύπαγε οπίσω μου, Σατανά, εσύ μου βάζεις τέτοιες σκέψεις, αφού τόσες δεκαετίες κηρύσσεται, γραπτώς και προφορικώς, ότι το 1914 ενθρονίστηκε ο Ιησούς Χριστός ως βασιλεύς, ότι η γενεά του 1914 θα προλάβει την συντέλεια του πονηρού αυτού συστήματος, αφού τα βιβλία της «Σκοπιάς» είναι γραμμένα με φώτιση από τον Ιεχωβά, οπωσδήποτε θα γίνει συντομότατα ο Αρμαγεδδών. Ίσως γίνει αύριο, μεθαύριο. Τι ωραία! Όλοι οι άνθρωποι του Σατανά θα εξοντωθούν, δεν θα υπάρχει κανένας κακός στην γη, κανένας διαρρήκτης, κανένας εγκληματίας, κανένα άτομο κατσικοειδούς χαρακτήρος, λίγη υπομονή και όλα θα γίνουν. Το Κυβερνών Σώμα της οργανώσεως του Θεού είναι ο αληθινός προφήτης της παρούσης εποχής και ό,τι κήρυξε για τη γενεά του 1914 θα πραγματοποιηθεί».
Να δούμε τώρα πως σκέπτονται και οι ηγέτες των Μαρτύρων του Ιεχωβά, το λεγόμενο «Κυβερνών Σώμα» που εδρεύει στο Μπρούκλιν της Ν. Υόρκης. θα έβλεπε να σφάζονται από τον εκπρόσωπο του Ιεχωβά, τον Ιησού Χριστό, όλοι όσοι δεν ανήκουν στην Εταιρεία «
Αυτοί ξέρουν ότι δεν πρόκειται να γίνει τίποτε, όπως δεν έγινε και τόσες άλλες φορές που ορίστηκε χρονολογία συντέλειας του αιώνος. Βέβαια τις χρονολογίες έπρεπε να τις θέσουν, διότι κέρδισαν πολλά.
Όταν ο οπαδός μιας θρησκευτικής ομάδος πεισθεί ότι σε τέσσερα λ.χ. χρόνια έρχεται το τέλος του κόσμου, παύει να ασχολείται με υποθέσεις επαγγελματικές, οικογενειακές κ.α. και τα δίνει όλα στην θρησκεία του. Επιτυγχάνεται υπερ-δραστηριοποίηση των οπαδών, εντατικοποίηση του προσηλυτιστικού έργου, άγρα πλήθους οπαδών και πώληση πλήθους περιοδικών και βιβλίων.
Οι ηγέτες των Μαρτύρων του Ιεχωβά καταλαβαίνουν ότι προέκυψαν πολλά οφέλη από το εσχατολογικό δόγμα με το 1914 και με τη γενεά του, ωστόσο τώρα που εξαντλούνται τα χρονικά όρια και που δεν πρόκειται να γίνει τίποτε, πρέπει κάτι να πουν στους οπαδούς του. Και βέβαια χρειάζεται να μη τους το πουν απότομα, άλλα απαλά, με το μαλακό.
Το δόγμα θα αλλάξει. Δεν γίνεται διαφορετικά. Αλλά, προσοχή, να αλλάξει σιγά-σιγά, ήπια. Θα γραφεί πρώτα ένα άρθρο στην «Σκοπιά» που θα λέει λίγα και απαλά. Μετά από μερικούς μήνες κάποιο άλλο που θα προχωρεί περισσότερο. Παράλληλα θα επιστρατευθούν κάποια άλλα εσχατολογικά εδάφια της Βίβλου που θα ρίχνουν το βάρος αλλού, κι έτσι σιγά-σιγά θα ξεφρακάρουμε.
Θα βοηθήσει και το δόγμα περί νεωτέρου φωτός. Αυτό το δόγμα παραμένει αμετακίνητο.
Το προσφιλέστερο δόγμα της Σκοπιάς! Σύμφωνα μ’ αυτό, ο Ιεχωβά στέλλει καινούργιο φως και έτσι φρέσκε αλήθειες εκτοπίζουν τις μπαγιατισμένες. Μάλιστα για το δόγμα του νεωτέρου φωτός έχουν βρει κι’ ένα χωρίο από το βιβλίο των Παροιμιών. Για όλα τα δόγματα τους βρίσκουν και κατάλληλα εδάφια. Κι’ όταν αλλάζουν τα «πιστεύω» τους, ανακαλύπτουν άλλα εδάφια.
Στο περιοδικό «Η Σκοπιά» της 1ης Νοεμβρίου του 1995 υπάρχει ένα άρθρο που τιτλοφορείται, «Είναι καιρός να μένουμε άγρυπνοι». Εδώ γίνεται χειρουργική επέμβαση για να εκτοπισθεί το δόγμα της γενεάς του 1914. Εγχείρηση με χορήγηση πολλού αναισθητικού. Απαλά και διακριτικά, για να μη δημιουργηθεί σάλος.
Σ’ ένα σημείο διαβάζουμε:
«Κερδίζουμε λοιπόν τίποτα ψάχνοντας για ημερομηνίες ή κάνοντας εικασίες για την κατά γράμμα διάρκεια ζωής μιας «γενιάς»; Οπωσδήποτε όχι».
Ενώ επί τόσες δεκαετίες η Σκοπιά τους φλόμωσε τους οπαδούς της με ημερομηνίες, με χρονολογίες, με πίνακες χρονοδιαγραμμάτων, τώρα τους λέει ότι είναι ανώφελο να ψάχνει κανείς για ημερομηνίες, ότι δεν κερδίζει τίποτε όποιος ερευνά χρονολογίες.
Τι γίνονται όμως τόσα βιβλία, τόσα περιοδικά που συνεχώς μιλούσαν για το 1914 και την γενεά του; Στα τελευταία έτη της δεκαετίας του 1980 όλοι οι Μάρτυρες του Ιεχωβά σ’ όλο τον κόσμο μελετούσαν και διέδιδαν το βιβλίο «Πως να συζητάτε λογικά από τις Γραφές». Το είχαν σαν Ευαγγέλιο. Με αλφαβητική σειρά όλα τα θέματα. Πολύ χρήσιμο στο προσηλυτιστικό τους έργο. Σταματούμε στο κεφάλαιο «Έσχατες ημέρες».
Διαβάζουμε: «Το παρόν πονηρό σύστημα, το οποίο έχει παγκόσμιο χαρακτήρα εισήλθε στις έσχατες ημέρες τούτο 1914, και μερικοί από τη γενιά που ζούσε τότε θα υπάρχουν για να παραστούν μάρτυρες και του ολοκληρωτικού τέλους του στη «μεγάλη θλίψη». Με την φράση «μεγάλη θλίψη» δηλώνεται η Μάχη του Αρμαγεδδώνος.
Αυτό λοιπόν το βιβλίο τους που η πρώτη του έκδοση αριθμούσε 2.000.000 αντίτυπα και μελετήθηκε και διαδόθηκε όσο κανένα άλλο, δηλώνει ξεκάθαρα ότι «μερικοί από την γενιά που ζούσε τότε (το 1914) θα υπάρχουν για να παραστούν μάρτυρες» του Αρμαγεδδώνος και της επακολουθούσης χιλιετούς Βασιλείας.
Άλλα έλεγαν χθες. Άλλα λένε σήμερα. Χθες λέγανε «θα υπάρχουν μερικοί από τη γενεά του 1914» Τώρα μας τα λένε αλλιώς.
Ενώ η Σκοπιά επί τόσες δεκαετίες έδινε συγκεκριμένη έννοια στη λέξη «γενεά» του χωρίου Ματθ. κδ’ 34, τώρα αλλάζει πλώρη και κηρύττει: «Αι, ας μη πάρουμε και κατά ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ γενεάς, ας μη κάνουμε εικασίες για την κατά γράμμα διάρκεια ζωής μιας γενεάς».
Δηλαδή, με άλλα λόγια «Γιατί να πούμε ότι μια γενεά αντιστοιχεί σε ογδόντα ή ενενήντα χρόνια. Τι δηλαδή! Αν βάλλουμε και είκοσι χρόνια παραπάνω, χάλασε ο κόσμος! Γιατί να κολλάς στο γράμμα. Καλύτερα να κολλάμε στο πνεύμα. Και το πνεύμα είναι, ότι ο Αρμαγεδδών δεν είναι μακριά ότι «το πονηρό σύστημα κοντεύει να τελειώσει. Και το πνεύμα είναι ότι «ένδοξοι νέοι ουρανοί και νέα γη βρίσκονται πολύ κοντά για ολες τις φυλές της ανθρωπότητας», ότι σύντομα θα χαίρονται οι Μ.τ. Ιεχωβά διότι θα έλθουν οι ευλογίες του Θεού πάνω στη γη. Τώρα 10 ή 20 χρόνια παραπάνω-παρακάτω, δεν έχουν σημασία. Ας μη κολλάμε στο γράμμα.
Αι, αν αργήσει λίγο ο Αρμαγεδδών και η χιλιετής, κάνε υπομονή και περίμενε. Για να πάρει κύρος το «κάνε υπομονή και περίμενε» ψάχνουμε την Βίβλο, μήπως και βρούμε κανένα σχετικό εδάφιο. Βρίσκουμε ένα στον Αββακούμ. Το παραθέτουμε κι αυτό: «Αν και η όρασις αργοπορή, πρόσμεινον αυτήν, διότι βεβαίως θα έλθη, δεν θα βραδύνη».
Όλα τα εδάφια της Αγίας Γραφής πρέπει να είναι έτοιμα ανά πάσα στιγμήν να προσαρμόζονται προς τις διδασκαλίες της Σκοπιάς. Δεν υπάρχει σεβασμός προς τον λόγο του Θεού. Αν υπήρχε, τότε θα προσαρμοζόταν η Σκοπιά προς τις διδασκαλίες της Γραφής. Τώρα γίνεται το αντίθετο. Είναι να θλίβεται
Επειδή η Γραφή έχει πολλά εσχατολογικά χωρία, η Σκοπιά αρχίζει να στρέφει την προσοχή στα άλλα, ώστε να περιέλθει σε δεύτερη και τρίτη μοίρα αυτό με την «γενεά». Προς τούτο κρίνεται κατάλληλο το χωρίο, Ματθ. κδ’ 14: «Και κηρυχθήσεται τούτο το Ευαγγέλιον της βασιλείας εν όλη τη οικουμένη εις μαρτύριον πάσι τοις έθνεσι, και τότε ήξει το τέλος». Έτσι μ’ αυτόν τον τρόπο, μόλις ένας Μάρτυρας του Ιεχωβά, πάει να συνδυάσει την συντέλεια με την γενεά του 1914, η Σκοπιά φωνάζει ότι πρέπει να συνδέσει το τέλος με την διάδοση του Ευαγγελίου σ’ όλα τα έθνη της γης. Και πρέπει άγρυπνα και εντατικά να σκορπά το μήνυμα της Σκοπιάς ως το πιο απομακρυσμένο σημείο της γης.
Οι αιρετικοί όλων των εποχών διευκολύνονται στην πλάνη τους, όταν μία λέξη έχει πολλές σημασίες, όπως λ.χ. η λέξη «στάσις» που σημαίνει και το σταμάτημα και το σημείο που γίνεται το σταμάτημα και την απραξία και την συμπεριφορά και την επανάσταση κλπ. Όταν χρειασθεί να γίνει αλλαγή δόγματος, αφήνουμε την μία έννοια και πιάνουμε την άλλη. Ο αγώνας είναι να ντυθεί με νέο εννοιολογικό περιεχόμενο η λέξη. Και όταν μεν η λέξη είναι πολυσήμαντη όπως η λέξη «στάσις», τα πράγματα είναι εύκολα. Διαφορετικά, χρειάζεται περισσότερος αγώνας να δώσουμε στην λέξη διαφορετικό σημασιολογικό περιεχόμενο.
Στο άρθρο της Σκοπιάς που αναφερθήκαμε γίνεται αγώνας να κατανοηθεί διαφορετικά η φράση «η γενεά αύτη». Στόχος είναι να πιστέψουν οι οπαδοί της Σκοπιάς ότι με την φράση «η γενεά αύτη» δηλώνεται ένα σύνολο ανθρώπων που δεν ζουν κατά Θεό, που ακολουθούν την διαφθορά, που δεν διορθώνουν την ζωή τους. Επειδή σε μία εσχατολογική περικοπή (Ματθ, κδ’ 37-39) τονίζεται ότι οι έσχατες ημέρες της ανθρωπότητας θα μοιάζουν μ’ αυτές της εποχής του Νώε, πριν ξεσπάσει ο κατακλυσμός, δίνεται μία ιδιαίτερη έμφαση σ’ αυτό, ώστε με την μια γενεά να εξουδετερώσουμε την άλλη γενεά.
Μοιάζει σαν να λέει η Σκοπιά στον οπαδό της: «Αγαπητέ μου, φέρε στο νου σου την γενεά των ημερών του Νώε, μια γενεά αμαρτωλή. Σκέψου ότι έτσι θα είναι και η έσχατη γενεά πριν από την συντέλεια. Μόλις λοιπόν σου έρχεται στο νου το «ου μη παρέλθει η γενεά αύτη…», μόλις θυμηθείς τόσα και τόσα που σου είπαμε για την γενεά του 1914, δίωξε τα αυτά από το μυαλό σου και φέρε στην σκέψη σου την γενεά την όμοια με εκείνη των ημερών του Νώε». Έτσι με την νέα εξήγηση στην έκφραση «η γενεά αύτη», βγαίνουμε από ένα αδιέξοδο που προέκυψε από ένα λανθασμένο δόγμα και βολευόμαστε όλοι, και εμείς η ηγεσία και εσείς οι οπαδοί μας.
Ας δούμε τώρα πως εκφράζεται η Σκοπιά στο άρθρο που αναφέραμε. κανείς.
Διαβάζουμε: «Επομένως, στην τελική εκπλήρωση της προφητείας του Ιησού σήμερα, η έκφραση «αυτή η γενιά» προφανώς αναφέρεται στους ανθρώπους της γης πού βλέπουν το σημείο της παρουσίας του Χριστού αλλά δεν διορθώνουν τις οδούς τους. Αντίθετα εμείς ως μαθητές του Ιησού δεν επιτρέπουμε να μας διαπλάθει ο τρόπος ζωής «αυτής της γενιάς». Αν και βρισκόμαστε στον κόσμο, δεν πρέπει να είμαστε μέρος του…».
Βλέπετε λοιπόν τι νόημα δίνεται από την Σκοπιά στην «γενεά». Πρόκειται για ανθρώπους πού βλέπουν το σημείο της παρουσίας του Χριστού, αλλά δεν διορθώνουν τις οδούς τους, (Λέγοντας «σημείο» εννοούν διάφορα «πρωτοφανή» γεγονότα πού άρχισαν να συμβαίνουν από το 1914, από το έτος πού σημειώθηκαν «αοράτως» η Β’ Παρουσία και η βασιλεία του Χριστού) όπως οι άνθρωποι της γενεάς του Νώε έβλεπαν τον Νώε και την κατασκευαζόμενη κιβωτό και δεν διόρθωναν την αμαρτωλή ζωή τους. Ο τρόπος της ζωής των ανθρώπων της εποχής του Νώε ήταν αμαρτωλός. Και η γενεά των εσχάτων ημερών πριν από την συντέλεια, θα μοιάζει μ’ εκείνη του Νώε, θα είναι αμαρτωλή και αδιόρθωτη. Άρα το «γενεά αύτη» μη το συνδέετε με διάρκεια ζωής σε έτη, αλλά με τρόπο ζωής.
Έτσι η Σκοπιά με θαυμαστή μαεστρία δίνει εντελώς διαφορετική έννοια στην φράση «η γενεά αύτη». Έτσι επέρχεται η αλλαγή του δόγματος.
Μάλιστα! Αλλαγή δόγματος.
Εάν παρ’ ελπίδα και το νέο δόγμα αργότερα δημιουργήσει κάποια αδιέξοδα, πάλι θα βρεθεί τρόπος, έξυπνος και πονηρός, να αλλάξει, και να εμφανιστεί άλλο δόγμα, εξυπηρετικό στα συμφέροντα της Σκοπιάς.
Αλλά εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με άδολους εκζητητές της αλήθειας. Εδώ υπάρχει αιχμαλωσία σε πονηρό πνεύμα πού εμπαίζει τον λόγο του Θεού, πού παροδηγεί και παραπλανά τους ανθρώπους.
«Κύριε, ρύσαι ημάς από του πονηρού»
*1. Παλαιότερα, το θέμα με την γενεά του 1914 είχε ως εξής: Έπρεπε ο Μάρτυς του Ιεχωβά το 1914 να είναι 15 ετών. Αυτός πριν από τα εβδομήντα-ογδόντα του έτη θα προλάβαινε την συντέλεια. Για τους αριθμούς εβδομήντα-ογδόντα παρέπεμπαν στο χωρίο Ψαλμ. 90,10 (κατά τους Ο’, Ψαλμ. 89. 10). Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 υιοθετήθηκε άλλο σχήμα: Αρκούσε το 1914 να ήταν βρέφος. Και τα εβδομήντα-ογδόντα έτη έγιναν εκατόν είκοσι. Βλ. «Σκοπιά-. 15.9.1984. Στο σχετικό δημοσίευμα υπήρχαν και φωτογραφίες ηλικιωμένων Ιεχωβιτών. Διεύρυναν χρονικά την γενεά για να βολέψουν τα αβόλευτα!
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ: “ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΡΕΣΗ”
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ:
Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον www.egolpion.com