ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Διότι δεν έκλινε την κεφαλήν επειδή εξέπνευσε…
Συ όμως, σε παρακαλώ, σκέψου την βδελυγμίαν των ευρισκομένων εκεί, διότι και αν ακόμη έχωμεν άπειρους εχθρούς και επάθομεν ανεπανόρθωτα κακά, βλέποντες αυτούς να θανατώνωνται, τούς λυπούμεθα, αυτοί όμως ούτε έτσι συνεφιλιώθησαν με αυτόν, ούτε έγιναν ήμεροι με τα όσα έβλεπον να γίνωνται, άλλ’ εγίνοντο περισσότερον θηρία και ηύξανον την ειρωνείαν, και προσφέραντες εις αυτόν όξος με σπόγγον, έτσι τον επότιζον, όπως το προσφέρουν αυτό εις τούς καταδίκους, διότι και το ύσσωπον διά τούτο υπάρχει. «Αφού λοιπόν το έλαβε, λέγει, Τετέλεσται». Είδες πού όλα τα κάμνει ατάραχος και με εξουσίαν; Και αυτό το φανερώνει και αυτό πού ακολουθεί. Όταν δηλαδή όλα ετακτοποιήθησαν, «αφού έκλινε την κεφαλήν του» (διότι ούτε αυτή είχε καρφωθή), παρέδωσε το πνεύμα του», δηλαδή, εξέπνευσεν. Αν και βέβαια η τελευταία εκπνοή δεν συμβαίνει μετά την κλίσιν της κεφαλής, εδώ όμως συνέβη το αντίθετον, διότι δεν έκλινε την κεφαλήν επειδή εξέπνευσε, πράγμα πού συμβαίνει με ημάς, αλλά εξέπνευσεν, όταν έκλινε την κεφαλήν, με όλα αυτά έδειξεν ο ευαγγελιστής ότι αυτός ήτο Κύριος του Πατρός.
Άλλ’ οι Ιουδαίοι πάλιν, πού καταπίνουν την κάμηλον και διυλίζουν τον κώνωπα, αν και διέπραξαν τόσον μεγάλο τόλμημα, εξετάζουν με λεπτομέρειαν την ημέραν «Διότι, επειδή πλέον ήτο Παρασκευή, διό να μη μείνουν τα σώματα επάνω εις τον σταυρόν, ηρώτησαν τον Πιλάτον, δια να θραύσουν τα σκέλη αυτών». Βλέπεις πώς είναι ισχυρή η αλήθεια; Με εκείνα πού εκείνοι διαπράττουν, με αυτό εκπληρώνεται η προφητεία, καθ’ όσον με αυτάς τας ενεργείας εκείνων άλλη προφητεία εκπληρώνεται, διότι, αφού ήλθον οι στρατιώται, των μεν δύο ληστών έθραυσαν τα σκέλη, τού Χριστού όμως όχι.
Άλλ’ όμως αυτοί, δια να ευχαριστήσουν τούς Ιουδαίους, ετρύπησαν την πλευράν του με την λόγχην
και νεκρόν πλέον το σώμα το ενύβριζον. Πω, πω, μιαρά και βδελυρά διάθεσις! Αλλά μη θορυβηθής, ούτε να στενοχωρηθής, αγαπητέ, διότι, εκείνα πού εκείνοι έπραττον από κακήν πρόθεσιν, αυτά απέβαινον προς όφελος τής αληθείας, καθ’ όσον και δι’ αυτήν την ενέργειάν των υπήρχε προφητεία πού έλεγε, «Θα στρέψουν τα βλέμματά των προς εκείνον πού εκέντησαν»·. Και όχι μόνον αυτό, αλλά το τόλμημα αυτό έγινεν απόδειξις πίστεως εις εκείνους πού δεν επρόκειτο να πιστεύσουν, όπως δηλαδή εις τον Θωμάν και τούς όμοιους με εκείνον.
Μαζί δε με όλα αυτά ετελείτο και μυστήριον απόρρητον· διότι εξήλθεν ύδωρ και αίμα. Αυταί δε αι πηγαί δεν εδημιουργήθησαν απλώς και ως έτυχεν, άλλ’ επειδή από αυτά τα δύο συνεστήθη η Εκκλησία. Και το γνωρίζουν εκείνοι πού μετέχουν των μυστηρίων, αναγεννώμενοι διά ύδατος και τρεφόμενοι δι’ αίματος και σαρκός.
Από εδώ λαμβάνουν αρχήν τα μυστήρια, ώστε, όταν προσέρχεσαι εις το φρικτόν ποτήριον, να προσέρχεσαι έτσι ωσάν να πίνης από αυτήν την πλευράν.
ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ – ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ – 14
Υ Π Ο Μ Ν Η Μ Α ΕΙΣ ΤΟ ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ Γ (ΟΜΙΛΙΑΙ NE – ΠΗ ) Σελ. 675-677
ΚΕΙΜΕΝΟΝ – ΜΕΤΑΦΡΑΣΙΣ – ΣΧΟΛΙΑ Υπό ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΜΕΡΕΤΑΚΗ Θεολόγου
Ε Π Ε – ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1981
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ : Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ