«Ἡ ἐλπίδα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας γιά τήν αἰωνιότητα καί οἱ πλάνες τῶν “ἐσχατολογικῶν” αἱρέσεων»,
ΚΔ΄ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ
ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΑΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ
(Θεσσαλονίκη, 15 ἕως 17-10-2012)
ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ
Ἡ ΚΔ´ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη Ἐντεταλμένων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν καί Ἱερῶν Μητροπόλεων γιά θέματα αἱρέσεων καί παραθρησκείας, πού πραγματοποιήθηκε, ὑπό τήν αἰγίδα τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου, στό Ἐκπαιδευτικό καί Πολιτιστικό Ἵδρυμα «Ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς» στή Θεσσαλονίκη, ἀπό 15 ἕως 17.10.2012, μέ τή φιλόξενη φροντίδα τοῦ Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Ἀνθίμου, Προέδρου τῆς Σ. Ε. ἐπί τῶν Αἱρέσεων καί ὑπό τήν προεδρίαν Αὐτοῦ, μέ θέμα: «Ἡ ἐλπίδα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας γιά τήν αἰωνιότητα καίοἱ πλάνες τῶν “ἐσχατολογικῶν” αἱρέσεων», μετά ἀπό ἐκτενή συζήτηση ἐπί τῶν εἰσηγήσεων, ἐνέκρινε ὁμοφώνως τά ἀκόλουθα Πορίσματα:
- Ἡ διδασκαλία περί ἐσχάτων διαποτίζει ὁλόκληρη τή θεολογία καί ζωή τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί ἑστιάζει σέ ὅ,τι συνιστᾶ τό ἀπόλυτο, τό τελικό, τό ὁριστικό. Δέν εἶναι ἄλλο ἀπό τό πρόσωπο τοῦ σαρκωθέντος Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ καί τήν ἀπόλυτη κυριαρχία Του στόν κόσμο. Μέ ἄλλα λόγια, ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἀποκαλύπτεται κατά τήν Καινή Διαθήκη στό πρόσωπο καί στό ἔργο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καί συνιστᾶ ταυτόχρονα τό κεντρικό γεγονός τῆς ἐπέμβασης τοῦ Θεοῦ στήν Ἱστορία. Ἑπομένως, τά ἔσχατα συνδέονται μέ τίς τρεῖς διαστάσεις τοῦ χρόνου, παρελθόν, παρόν καί μέλλον.
- Ἡ Ὀρθόδοξη ἐσχατολογία δέν εἶναι ἁπλῶς ὁ λόγος γιά τήν ἄλλη ζωή, οὔτε τό τελευταῖο κεφάλαιο τῆς Ἁγίας Γραφῆς ἤ τῆς Δογματικῆς τῆς Ἐκκλησίας. Διαποτίζει τό σύνολο τῆς Ἁγιογραφικῆς διδασκαλίας καί, ὡς ἐκ τούτου, τῆς ἐκκλησιαστικῆς καί λειτουργικῆς ζωῆς, καθώς εἶναι προσανατολισμένη καί ἀναζητεῖ ἀπό τούς πιστούς τήν ἐνεργό προσμονή τῆς ἐρχόμενης Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, τή δυναμική μεταμόρφωση καί ἀνακαίνιση τοῦ σύμπαντος κόσμου.
- Ἡ ἐλπίδα τῶν ἐσχάτων, κατά τίς μαρτυρίες τῆς Ἁγίας Γραφῆς, θεμελιώνεται στό μυστήριο τῆς Θείας Οἰκονομίας, ἀπό τή δημιουργία τοῦ κόσμου, διά τῆς πορείας τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ μέσα στήν ἱστορία, «ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος» (Ματθ. 28, 20). Κεντρικός ἄξονας τῆς χριστιανικῆς ἐλπίδας εἶναι ὀ Σταυρός καί ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ, ἡ δέ «Ἡμέρα τοῦ Κυρίου» ταυτίζεται μέ τήν ἀναμενόμενη Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
- Στήν Ὀρθοδόξη Ἐκκλησία, τή ζωή καί τή θεολογία της, ὁμιλοῦμε γιά «ἐγκαινιασθεῖσα» Ἐσχατολογία, καθώς κινούμαστε μεταξύ ἑνός «ἤδη» καί ἑνός «ὄχι ἀκόμη» τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Ἡ Ὀρθόδοξη περί ἐσχάτων διδασκαλία συνδέεται ἀδιασπάστως καί ὀργανικῶς μέ ὁλόκληρο τό βιωματικό, ἀσκητικό, λειτουργικό καί μυστηριοκεντρικό πλαίσιο τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας, μέ στέρεη καί ἐπαρκῆ θεολογική θεμελίωση τήν ἑνότητα, συνύφανση καί συσχέτιση τοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στήν κτίση καί στήν ἱστορία. Ἡ θεολογική αὐτή βάση ἔχει ἄμεσες καί συγκεκριμένες συνέπειες στή ζωή τῶν πιστῶν, στήν περί ἐσχάτων διδασκαλία καί ἀκόμη στήν ἴδια τήν ταυτότητα τῆς Ἐκκλησίας. Ὑπό τό πρῖσμα αὐτῶν τῶν θεολογικῶν δεδομένων, ἐπισημαίνονται τά ἀκόλουθα, σχετικά μέ τίς πλάνες τῶν ἐσχατολογικῶν αἱρέσεων καί ἄλλων διαφόρων μελλοντολογικῶν ὁμάδων:
α. Στίς διάφορες ἐσχατολογικοῦ χαρακτῆρα αἱρέσεις καί παραχριστιανικές ὁμάδες διαπιστώνεται μιά ἐντόνως παχυλή καί ἐξόχως ἀνθρωπομορφική θεώρηση καί παρουσίαση τῶν ἐσχάτων, λόγῳ, εἴτε τῆς «κατά γράμμα» θεοπνευστίας καί ἀτομικῆς ἑρμηνείας τῆς Ἁγίας Γραφῆς, πού ἀποδέχονται, εἴτε τῆς ἀλλοίωσης τῆς Ἁγιογραφικῆς διδασκαλίας μέσῳ τῶν διαφόρων «ὁραμάτων» ἤ ποικίλων «ἀποκαλύψεων» τῶν ἱδρυτῶν τῶν αἱρέσεων αὐτῶν.
β. Ἐπίσης, λόγῳ τοῦ γεγονότος ὅτι οἱ αἱρετικές κινήσεις στεροῦνται αὐθεντικῶν ἐκκλησιαστικῶν κανόνων ἑρμηνείας καί κριτηρίων ἀξιολόγησης, ἡ ὅλη ἀπόπειρα ἁγιογραφικῆς τεκμηρίωσης τῶν κακόδοξων θεωριῶν τους θεμελιώνεται σέ ἕνα ἄκρατο ὑποκειμενισμό, πού παράγει πληθώρα αὐθαίρετων ἑρμηνειῶν καί κακόδοξων ἀντιλήψεων.
γ. Πολλές ἀπό τίς νεώτερες αἱρετικές καί παραχριστιανικές κινήσεις ἐσχατολογικοῦ καί χιλιαστικοῦ χαρακτῆρα ἔχουν τήν ἱστορική ἀφετηρία τους ἤ ἐπηρεάστηκαν ἀπό τό κλῖμα πού εἶχε διαμορφωθεῖ στίς Η.Π.Α. κατά τή διάρκεια τοῦ 19ου αἰῶνα, μέ ἀφορμή τήν ἔντονη αἴσθηση καί προσδοκία πού εἶχε καλλιεργηθεῖ ἐντός τῶν διαφόρων προτεσταντικῶν κλάδων γιά μιά ἐπικείμενη ἐπιστροφή καί Δευτέρα Παρουσία τοῦ Κυρίου.
δ. Παρά τή σαφῆ θέση τοῦ Κυρίου ὅτι εἶναι ἄγνωστος ὁ χρόνος τῆς Δευτέρας Παρουσίας Του (Ματθ. 24,36), πολλές ἀπό τίς ἐσχατολογικές χιλιαστικές αἱρέσεις, παραχριστιανικές κινήσεις καί ἄλλες μελλοντολογικές ὁμάδες (π.χ. τρομολαγνία περί τοῦ τέλους τοῦ κόσμου τό 2012, ἡμερολόγιο τῶν Μάγια, τηλεοπτικοί καί διαδικτυακοί ψευδοπροφῆτες κ.ἄ.) δέν διστάζουν, μέ διάφορους ἀστήρικτους Ἁγιογραφικούς καί χρονολογικούς συσχετισμούς, νά καθορίζουν μέσῳ ψευδοπροφητειῶν ἡμερομηνίες, κατά τίς ὁποῖες θά λάβει χώρα ἡ Δευτέρα Παρουσία καί, φυσικά, ἐπανειλημμένως διαψεύδονται.
ε. Σέ ὁρισμένες κινήσεις διάφορα γεγονότα καί μαρτυρίες τῆς Ἁγίας Γραφῆς χρησιμοποιοῦνται ὡς μέσο ψυχολογικῆς πίεσης, ἀφοῦ προηγουμένως ἔχουν συστηματικά ἐκπαιδεύσει τούς ὀπαδούς τους σέ ἕνα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης, ὥστε τά μέλη τους κάτω ἀπό τόν φόβο «τῆς σφαγῆς τους στόν Ἀρμαγεδῶνα» ἤ «τῆς μή ἁρπαγῆς τους στούς οὐρανούς», νά αὐξάνουν τόν «ἱεραποστολικό» ἀκτιβισμό τους, ὡς ἀπόδειξη ὅτι ἀνήκουν στήν κατηγορία τῶν «ἐκλεκτῶν» καί τῶν «σεσωσμένων».
- Ἡ ὁλομέλεια τῆς Συνδιασκέψεως διεπίστωσε τήν μεγάλη χρησιμότητα, πού θά εἶχε γιά τήν ποιμαντική ἐργασία τῆς ἀντιμετωπίσεως τῶν αἱρέσεων, ἡ συμπλήρωση τοῦ καταλόγου τῶν αἱρετικῶν καί παραχριστιανικῶν ὁμάδων, τόν ὁποῖο κατήρτισε ἡ Ε΄ Συνδιάσκεψη Ἐντεταλμένων, στή Ναύπακτο τό 1993, ὡς καί τοῦ καταλόγου τῶν ὁμάδων τῶν ἀσυμβίβαστων μέ τήν Ὀρθόδοξη πίστη, τόν ὁποῖο κατήρτισε ἡ Ζ΄ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη Ἐντεταλμένων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν καί Ἱερῶν Μητροπόλεων, στήν Ἁλίαρτο Βοιωτίας τό 1995. Τοῦτο καθίσταται ἀναγκαῖο ἀπό τήν ἐμφάνιση καί δραστηριοποίηση πληθώρας νέων αἰρετικῶν, παραχριστιανικῶν καί παραθρησκευτικῶν ὀργανώσεων στόν κόσμο.
- Ἡ ὁλομέλεια τῆς Συνδιασκέψεως ἐπεσήμανε ἐπίσης τήν παντελῆ ἀπουσία τῆς Ὀρθόδοξης ἐσχατολογίας ἀπό τά προτεινόμενα καί ἤδη πιλοτικῶς διδασκόμενα στήν Ἑλλάδα νέα βιβλία γιά τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν στή στοιχειώδη καί μέση ἐκπαίδευση. Ἡ ἔλλειψη αὐτή συνοδεύεται, δυστυχῶς, ἀπό μία ριζική ἀλλαγή τοῦ προσανατολισμοῦ τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν, ἀπό τόν Συνταγματικά κατοχυρωμένο στήν Ἑλλάδα ὁμολογιακό του χαρακτῆρα σέ μία προοπτική ἀποδόμησης, πού καταλήγει στόν θρησκευτικό συγκρητισμό.
- Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μέ τή Θεολογία, τήν δισχιλιετῆ Παράδοση καί ζωή της, ἀποδοκιμάζει τίς δοξασίες τῶν διαφόρων ἐσχατολογικῶν αἱρέσεων καί ἄλλες ποικίλες ἐσφαλμένες μελλοντολογικές ἀντιλήψεις, ὄχι μόνο διότι ἡ συλλογιστική τους εἶναι σαθρή καί ἡ ἐξήγησή τους ἀφελής, ἀλλά πρωτίστως διότι οἱ δοξασίες αὐτές εἶναι θεραπευτικά λανθασμένες. Ἀδυνατοῦν νά θεραπεύσουν τόν ἐσκοτισμένο καί ἀλαζονικό νοῦ τοῦ ἀνθρώπου καί τήν γεμάτη ἰδιοτέλεια καρδιά του, μέ τελικό ἀποτέλεσμα νά ὁδηγοῦν τούς ὀπαδούς τους, οἱ ὁποῖοι εἶναι κι αὐτοί πλάσματα τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, στόν πνευματικό θάνατο καί νά τούς στεροῦν τήν ἀληθινή καί ζωντανή ἐλπίδα γιά τήν αἰωνιότητα.
Ὁ Πρόεδρος τῆς Συνδιασκέψεως
καί Πρόεδρος τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς ἐπί τῶν Αἱρέσεων
† Ὁ Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ἄνθιμος
Οἱ Ἐντεταλμένοι τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν
Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου † Ὁ Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ἄνθιμος
Πατριαρχείου Ἀλεξανδρείας † Ὁ Μητροπολίτης Πτολεμαΐδος Προτέριος
Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων Ἀρχιμανδρίτης Δημήτριος Βασιλειάδης
Πατριαρχείου Μόσχας & Πάσης Ρωσίας Ἱερομ. Θεοφάνης Λουκιάνωφ
Πατριαρχείου Σερβίας Πρωτοπρεσβύτερος Γάϊος Γκάϊτς
Πατριαρχείου Ρουμανίας Καθηγητής Ciprian Streza
Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου Πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Κωστόπουλος
Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος Πρωτοπρεσβύτερος Κυριακός Τσουρός
Ἐκκλησίας τῆς Πολωνίας Πρωτοπρεσβύτερος Andrzej Lewezak
Ἐκκλησίας τῆς Ἀλβανίας Θεολόγος Ἰωάννης Μένη
Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ Ι.Μ. ΓΛΥΦΑΔΑΣ
ΣΤΗΝ ΚΔ’ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ
Η παρέμβαση της Ιεράς Μητρόπολεως Γλυφάδας στην ΚΔ΄ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη ήταν η ακόλουθη:
Νέο κέντρο «εφαρμοσμένων εναλλακτικών θεραπειών στη Γλυφάδα» με το όνομα Corpus Mente: ρέικι, γιόγκα, νευρογλωσσικός προγραμματισμός, σεμινάρια αυτοβελτίωσης, συναισθηματικής νοημοσύνης, υπνοθεραπεία, τεστ βιοενεργειακής αξιολόγησης «με το πρωτοποριακό μηχάνημα ASYRA PRO, που περιλαμβάνει: εκτενή έλεγχο συστημάτων και οργάνων, τροφική δυσανεξία, διατροφικές ελλείψεις βιταμινών-μετάλλων-ιχνοστοιχείων, έλεγχο βαθμού περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, αλλεργικές ευαισθησίες και ανάγκη ή μη του οργανισμού για συμπληρώματα διατροφής».
Κέντρο Mirror Mind – Πολυχώρος Επιστημονικών Εφαρμογών και Δεξιοτήτων στην Άνω Γλυφάδα: γιόγκα, διαλογισμός, πιλάτες, τάι τσι κτλ.
Choros Centre: σχολή τάι τσι τσουάν, Time Therapy και ψυχοθεραπείας-διαλογισμού στη Βούλα.
Κοσμοναύτες. Από τον Κολωνό και στη Γλυφάδα από το Νοέμβριο 2011: «σεμινάρια δημιουργικής έκφρασης, εικαστικών, υποκριτικής, εισαγωγή στο Τζοκτσέν, το Αλχημιστικό μονοπάτι της Κινέζικης Ιατρικής, πολεμικές τέχνες, χοροθεραπεία, γιόγκα.
Το Σέλας, κέντρο δραματοθεραπείας στη Βουλιαγμένη.
Λογοπαιδεία «ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ, ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ, ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ». Το Κέντρο ασχολείται με τη Λογοθεραπεία, τη Φωνοθεραπεία και την Ειδική Αγωγή, αλλά όχι μόνο. Στο εν λόγω κέντρο χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, και εναλλακτικές μέθοδοι ψυχοθεραπείας όπως ο «θεραπευτικός χορός», αποκρυφιστικές μέθοδοι «θεραπείας» όπως η κρανιοϊερή «θεραπεία» και αποκρυφιστικές «ψυχοθεραπείες» όπως η συστημική αναπαράσταση. Oργάνωσαν και ανοιχτό βιωματικό σεμινάριο χοροθεραπείας και ζωγραφική mandala.
Αλατοσπήλαιο – Κέντρο Σπα, Ευεξίας και Χαλάρωσης εντός του εμπορικού κέντρου City Plaza. «Αλατοθεραπεία, χρωματοθεραπεία, μουσικοθεραπεία, saltcave yoga, reiki, φυσικό lifting, rejuvance, thai massage, σπα 2ης γενιάς, shiatsu, συστημική αναπαράσταση, ψυχόδραμα, total wellness, medical spa, παιδικά πάρτυ – saltcave children party, εναλλακτική ιατρική, ρεφλεξολογία».
Εξακολουθούν οι ομάδες αυτογνωσίας και μελέτης των Μαθημάτων Θαυμάτων (Course in Miracles). Κάνουν κάποιες εισαγωγικές, ανοιχτές συναντήσεις και δωρεάν «βιωματικά σεμινάρια συγχώρεσης» με «Εξερεύνηση άλλων Επιπέδων Συνείδησης με ήχους Hemi-Sync®» (συγχρονισμός ημισφαιρίων του εγκεφάλου). Τον Απρίλιο έκαναν ομάδες στην Εύβοια και τον Ιούλιο στη Μάνη.
Ο «Οργανισμός Προσωπικής Εξέλιξης Καλογήρου» (Success Dynamics) διοργανώνει ανά τακτά διαστήματα σεμινάρια αυτοβελτίωσης, αυτοανάπτυξης, νευρογλωσσικού προγραμματισμού κ.ά. Στο εκπαιδευτικό κέντρο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας στη Γλυφάδα και στο Παλαιό Φάληρο. Και στην Ημερίδα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών των Σχολείων του Τάγματος των Αδελφών του Άγιου Ιωσήφ της Εμφανίσεως (Ελληνογαλλική Σχολή).
Το «Ελληνικό Ίδρυμα Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού και Συστημικών Λύσεων» με εξαιρετικά έντονη δραστηριοποίηση με σεμινάρια στη Βουλιαγμένη, το Παλαιό Φάληρο, τη Βοιωτία, το Ρέθυμνο και αλλού. Σεμινάρια αυτοβελτίωσης, αυτοεξέλιξης και αποκρυφισμού από το 1997. Μετά από μικρή παύση, από τον Οκτώβριο 2012 διοργανώνει και πάλι σεμινάρια. Σεμινάρια ή εργαστήρια στον Νευρογλωσσικό Προγραμματισμό (NLP), συχνά χρησιμεύουν ως δεξαμενές στρατολόγησης σε διάφορες οργανωμένες ομάδες.
«Εργαστήριο Ψυχοφυσιολογικής εκπαιδεύσεως», Γλυφάδα: κάνουν διαλογισμό, νευρογλωσσικό προγραμματισμό, ημισφαιρικό συγχρονισμό, συστημική αναπαράσταση κ.α. Δραστηριοποιούνται και στο Ηράκλειο.
Η παλαιά ομάδα ΑΡΙΣΤΕΙΑ Α.Ε. συνεχίζει κανονικά τη δραστηριότητά της, η οποία περιλαμβάνει δωρεάν ανοιχτές ομιλίες και σεμινάρια θετικής σκέψης και αποκρυφισμού μαζί με εκπαιδευτές Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού. Η εταιρεία ονομάζεται τώρα «ΜεταΜόρφωσις Συμβουλευτική Ανθρωπίνων Σχέσεων Ε.Π.Ε.», και διατηρεί και ιστοσελίδα. Οι ανοιχτές ομιλίες σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος αφορούν παρουσιάσεις του βιβλίου τους «Ξεπετάξτε το Διάβασμα!» το οποίο είναι βασισμένο στον Νευρογλωσσικό Προγραμματισμό και προτρέπει σε οραματισμούς, ασκήσεις αναπνοής, εξισορρόπησης των ημισφαιρίων του εγκεφάλου κλπ.
Πελίτι. Πέρα από τα όσα είχαμε καταθέσει το 2008, τα νεότερα στοιχεία είναι συνεργασία με την οικολογική ομάδα «Μητέρα Γη», η οποία προωθεί τις εναλλακτικές θεραπείες και τη χορτοφαγία και διοργάνωση σεμιναρίων αυτογνωσίας σε συνεργασία με γνωστό αποκρυφιστικό σύλλογο στο Βόλο. Επίσης, σεμινάριο για τους «ενεργούς μικροοργανισμούς Τέρουο Χίγκα» (στην πρόσκληση και οι κακοδοξίες του Ρούντολφ Στάινερ). Αυτές τις μέρες το Πελίτι προσκαλεί να συμμετέχουμε στο δεκαπενθήμερο δράσης για την ελευθερία των σπόρων που έχει εξαγγείλει η γκουρού Βαντάνα Σίβα. Πρόσκληση συμμετοχής στην “Παγκόσμια Συμμαχία Πολιτών για την Ελευθερία των Σπόρων”.
Εκδήλωση του Κολλεγίου Μεταφυσικών Επιστημών είχε ανακοινωθεί ότι θα λάβει χώρα τον Ιανουάριο 2012 στο Δημοτικό Κινηματοθέατρο Γλυφάδας. Με τις σχετικές παρεμβάσεις η εκδήλωση μπλοκαρίστηκε από το δημοτικό χώρο, βγήκε σχετική ανακοίνωση και τελικά έγινε σε ιδιωτικό χώρο, με πολύ μικρή συμμετοχή. Οι ομιλητές εξέφρασαν για άλλη μια φορά τις αποκρυφιστικές απόψεις τους, οι οποίες είναι και δημοσιευμένες σε σχετικά κείμενά τους. Μεταξύ αυτών και ο γνωστός καθηγητής. Λίγες μέρες μετά η Ιερά Μητρόπολις Κερκύρας προσκαλεί και τους δύο γνωστούς για τις αποκρυφιστικές θέσεις τους καθηγητές ως ομιλητές σε εκδήλωση για τους τρεις Ιεράρχες. Το Μάρτιο 2012 οι ίδιοι καθηγητές ομιλούν σε εκδήλωση τεκτονικής στοάς στην Κέρκυρα. Το Μάιο 2012 εις εξ αυτών δηλώνει στον 89,5 «δεν υπάρχουν πρόσωπα, όλα είναι ένα, η αγάπη είναι φυσικός νόμος που δόθηκε από το Σύμπαν» κλπ βουδιστικά.
Διοργάνωση του «Πανελλήνιου Φεστιβάλ Πνευματικής Αφύπνισης» στα τέλη Ιουνίου στη Βουλιαγμένη, βγήκε σχετική ανακοίνωση.
Σεμινάρια από τα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης «ΕΝΕΚΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ», στη Γλυφάδα αλλά και σε άλλες περιοχές, δημιούργησαν και τον οργανισμό Overmind (μονοπρόσωπη ΕΠΕ). Ο οργανισμός διοργανώνει για γονείς, εφήβους και καθηγητές κύκλο σεμιναρίων και διαλογισμών: «σεμινάρια πνευματικής εκπαίδευσης στον τομέα της παιδείας», επίσης «σεμινάρια προσωπικής ανάπτυξης» και «σεμινάρια ολιστικής προσέγγισης της επιχειρηματικότητας». Το περιεχόμενό τους είναι καθαρά αποκρυφιστικό.
Dance for a Cause. Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που οργανώνει φιλανθρωπικές εκδηλώσεις με δράσεις που περιλαμβάνουν γιόγκα, πιλάτες, καποέιρα. Προωθεί και τις διδασκαλίες του Osho. Μετά τον Πειραιά, ήρθε και στα παιδικά χωριά SOS. Στη συνέχεια στο Νοσοκομείο Παίδων Αγία Σοφία και έπειτα στη Θεσσαλονίκη.
Σεμινάριο σεξουαλικής ενέργειας του Tobias, από την ομάδα ΚΡΥΟΝ στη Βούλα.
Σεμινάρια Γιν-Γιανγκ και πραγματοποίησης ονείρων στη Βουλιαγμένη. Σεμινάρια Τσι Κουνγκ, διαλογισμού, βελονισμού και Τούι Να (κινέζικο θεραπευτικό μασάζ) στη Γλυφάδα.
Ο Σύλλογος Εικαστικών Θεραπευτών απέστειλε πρόσκληση στα σχολεία για δωρεάν παρακολούθηση από τους εκπαιδευτικούς ημερίδας Art Therapy.
Η Ελληνική Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής της Μαρή διοργανώνει σεμινάρια σε συνεργασία με το δήμο Γλυφάδας για ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και νηπιαγωγούς.
Από το 2010 ο αξιόλογος σταθμός της Πειραϊκής Εκκλησίας προβάλλει τη γελωτοθεραπεία και άλλες ολιστικές θεραπείες. Το 2010 προέβαλε και γνωστό γελωτοθεραπευτή με παραθρησκευτική δραστηριότητα. Το Σεπτέμβριο 2012 ακούστηκαν περί αυτοθεραπείας, ενεργειακών μπλοκαρισμάτων και γελωτοθεραπείας. Τον τρέχοντα Οκτώβριο η Συνοδοιπορία της Πειραϊκής Εκκλησίας στέλνει emails για τα οφέλη του γέλιου παραπέμποντας σε προχωρημένη αποκρυφιστική ιστοσελίδα.
Ο προτεσταντικός σύλλογος ΡΕΤΟ-όχι στα ναρκωτικά, κινείται και στην περιοχή μας.
Vijaya Yoga Center. Αύξηση των κέντρων γιόγκα και πιλάτες.
Το 5ο διεθνές συνέδριο ορθόδοξων ψυχοθεραπευτών στο Βόλο. Γνωρίζουν όσοι απέστειλαν μηνύματα ότι μεταξύ των ομιλητών του συνεδρίου υπάρχουν και «ορθόδοξοι ομιλητές» που προωθούν τις ανατολικές θρησκείες και μεθόδους, τις εναλλακτικές ψευδοθεραπείες, και κάποιος που κινείται σε χώρο αποκρυφιστικό;Τα στοιχεία υπάρχουν σε κείμενα και σε ιστοσελίδες τους. Όλοι δηλώνουν «ορθόδοξοι ψυχοθεραπευτές», ορισμένοι φέρουν και την ιδιότητα του θεολόγου. Κάποιος μάλιστα εξ αυτών συμβουλεύει ψυχοθεραπευόμενό του να επιλέξει μεταξύ του ιδίου (του ψυχοθεραπευτή) και του εξομολόγου του: «Ο πνευματικός του του αύξανε τις ενοχές του ενώ εγώ προσπαθούσα να τις μειώσω και ο μόνος τρόπος για να βγούμε από το αδιέξοδο ήταν να του προτείνω να διαλέξει ανάμεσα στους δύο χώρους». Να τονιστεί ότι στο τελευταίο συνέδριο Ορθόδοξων Ψυχοθεραπευτών που έγινε στο Σικάγο, υπήρξε εισήγηση που προσπαθούσε να αποδείξει το κοινό γνωστής αποκρυφιστικής μεθόδου με την Ορθοδοξία. Αμφιλεγόμενες επιστημονικά και θεολογικά μέθοδοι, ή μέθοδοι με επικινδυνότητα, παρεισφρύουν στην Εκκλησία.
Τα νέα προγράμματα του Ιδρύματος Ποιμαντικής Επιμορφώσεως της Ιεράς Αρχιεπισκοπής είναι γεμάτα από ψυχοθεραπευτές και ψυχαναλυτές. Στους ομιλητές των σεμιναρίων παραμένει, (από όσο γνωρίζουμε παρά τη σχετική ενημέρωση) και ψυχολόγος, η οποία αρθρογραφεί στο περιοδικό ΡΕΙΚΙ, καταθέτοντας ακραίες εξωχριστιανικές θέσεις.
Η κυκλοφορία του περιοδικού «Ψυχής Δρόμοι». Στο περιοδικό συνεργάζονται ορθόδοξοι και ρωμαιοκαθολικοί κληρικοί, θεολόγοι και ψυχοθεραπευτές-ψυχαναλυτές με θέσεις αμφιλεγόμενες επιστημονικά και υποκείμενες σε έλεγχο θεολογικά. Όπως φαίνεται στον πρόλογο, επιχειρείται η είσοδος κτιστών μεθοδολογιών στο Μυστήριο της Εξομολογήσεως.
Όταν η μετάδοση της Θείας Χάριτος στους ανθρώπους γίνεται από χειροτονημένους ιερείς, σε τι διαφέρει από την Χάρη που προσφέρεται από χριστιανούς ορθόδοξους συμβούλους και επαγγελματίες ψυχικής υγείας οι οποίοι δεν είναι κληρικοί»; Ο καταθέτων αυτές τις ανορθόδοξες θέσεις ήταν και στην επιστημονική επιτροπή του συνεδρίου. Αυτά τα απίστευτα για ένα περιοδικό που προβάλλεται ως ορθόδοξο ας συνδεθούν με τα λεχθέντα και γραφέντα από το συντάκτη του περιοδικού σε παλαιότερο βιβλίο του «αν και όταν τα ψήγματα ελευθερίας του προσώπου οδηγήσουν τα βήματά του στην εξομολόγηση ή στην ψυχοθεραπεία, και αν το πρόσωπο συνεργήσει στη θεραπεία του στα δύο αυτά πλαίσια… η ύπαρξη εξέρχεται από τη νομοτέλεια της φθοράς και απολαμβάνει περισσότερη ελευθερία. Αν θέλη, μπορεί να την στρέψη προς τον Θεό, εξ ου και ο σωστικός χαρακτήρας της εξομολογήσεως. Αν δεν θέλη, μπορεί απλώς να χαρή την ελευθερία της, το ύψιστο στοιχείο του «κατ΄ εικόνα», γεγονόςόχι λιγότερο χαρμόσυνο. Να γιατί μέσα στους χαμηλόφωνους ή αγωνιώδεις τόνους της ψυχοθεραπευτικής συνεδρίας συντελείται μία διαδικασία, όχι άμεσα λυτρωτικού χαρακτήρα, όπως η εξομολόγηση, αλλά πάντως με συνέπειες οντολογικής τάξεως»!
Νέα βράβευση Πέτρου Κυριακίδη τον Αύγουστο 2012 από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας.
Ημερίδα για τον «εγκεφαλικό θάνατο», όπου ιατροί και θεολόγοι κατέδειξαν ότι ο εγκεφαλικός «θάνατος» δεν είναι θάνατος.
1 Ψυχής Δρόμοι, τεύχος 1., σελ. 44
2 π. Βασίλειος Θερμός, Προς μία θεολογική κατανόηση της ψυχοπαθολογίας και της θεραπείας, Θεολογία και Ψυχιατρική σε διάλογο, Αποστολική Διακονία, 1999, σ. 123-124