Γράφει ο π. Στέφανος Στεφόπουλος
Διάβασα με πολλή προσοχή την απάντηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγ. Βλασίου κ.κ. Ιεροθέου στην κριτική που του ασκήθηκε όσον αφορά στην εγκύκλιό Του προς τους κληρικούς της Ι. Μητροπόλεως.
Δε θα μπω στον πειρασμό να σχολιάσω όλες τις θέσεις Του. Επειδή όμως, “σπούδασα” επιδερμικά έστω εν πολλοίς μέσα από τα εκατοντάδες πονήματά Του την Πατερική Θεολογία, και λόγω μακράς προσωπικής γνωριμίας, θα ήθελα να καταθέσω κάποιες σκέψεις μου, όχι απαραίτητα ως απάντηση στα δικά Του λεγόμενα. Θα εκφρασθώ υϊκώ τω τρόπω, με σεβασμό αλλά και παρρησία προς την Αρχιερωσύνη Του την οποία τιμώ και Του είναι γνωστό αυτό! Έχει δίκιο ο Σεβασμιώτατος ότι κάποιοι αδελφοί “τραβάνε” το σχοινί πολύ και χρησιμοποιούν γλώσσα που προδίδει ανευλάβεια, ασέβεια, αλαζονεία.
Όμως, απ’ την άλλη πλευρά σε ποσοστό πολύ μεγάλο, όταν γράφονται ενστάσεις, αντιθέσεις, κριτικές και κόσμιες διαμαρτυρίες οι παραλήπτες τους ή δεν απαντούν ή απαντούν με ύβρεις και ειρωνείες.
Ισχυρίζεται ο Σεβασμιώτατος πως δεν πρέπει να κρίνουμε αποφάσεις της Συνόδου δημοσίως. Δεκτόν αν και όχι πλήρως κατανοητόν αφού η ίδια η Σύνοδος κοινοποιεί πλειστάκις τις αποφάσεις της -προφανώς δεχομένη την ανάλογη και ενίοτε σκληρή κριτική της κοσμικής εξουσίας- πρώτα στα ΜΜΕ και το διαδίκτυο και μετά φτάνει σ’ εμάς τους ιερείς αλλά ακόμη και στις Ι. Μητροπόλεις!
Επιπλέον, θυμάμαι, όταν το 1999 ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος προωθούσε τον “εγκεφαλικό θάνατο”, μας είχε διαβεβαιώσει ότι είχε δώσει εντολή στην Συνοδική Επιτροπή Βιοηθικής να απαντά γραπτώς σε όλες τις ενστάσεις που θα έστελναν κληρικοί και λαϊκοί. Έστειλα, λοιπόν, υπόμνημα με ενστάσεις τον Ιούνιο του 2001 και ακόμη περιμένω απάντηση, 20 χρόνια μετά!!! Έτσι προωθεί η Σύνοδος τον διάλογο; Οπότε, μοιραία, έρχεται και η σειρά της δημοσιότητας.
Δυο σημεία μόνο θα ήθελα να θίξω και αυτά επιδερμικά. Δε χρειάζονται, άλλωστε, φιλοσοφίες όταν όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας τα αντιλαμβανόμαστε όλοι πολύ καλά, και η Σύνοδος το ίδιο!
1) Δεν είδα κανένα σχόλιο για την “ταμπακέρα”. Δηλαδή, για την πιθανότητα να έκανε λάθος η Σύνοδος (ΔΙΣ) υιοθετώντας τον καινοφανή και κενοφανή όρο “θεραπευτική διακοπή της κύησης”!
Πώς το αντιλαμβάνεται η ΔΙΣ ή ακόμη χειρότερα η ΣΕΒ (Συνοδική Επιτροπή Βιοηθικής) η οποία και εισηγείται στα θέματα βιοηθικής; Απ’ όσο γνωρίζω, μάλιστα, ο Άγιος Ναυπάκτου με τις γνώσεις και την εμπειρία του στα θέματα βιοηθικής (νομίζω έχει διδάξει βιοηθική στο Πανεπιστήμιο του Μπαλαμάντ;) θα μπορούσε να ηγείται κι αυτός της ΣΕΒ. Το γράφω αυτό γιατί αδυνατώ να κατανοήσω πώς δέχεται τον όρο “θεραπευτική διακοπή της κύησης”, δηλαδή την έκτρωση και την πειραματική χρήση ιστών και κυττάρων των εκτρωμένων εμβρύων τη στιγμή που η Ιεραρχία το έχει αποκλείσει ως ηθικά επιλήψιμο από το 2005!!!
Έχει νέα δεδομένα; Πόσο “θεραπευτική” μπορεί να είναι μια έκτρωση στη συνείδηση του λαού και στη θεολογία της Εκκλησίας μας;
Δεν θα ήταν πιο συνεπές και αντικειμενικό να παραδεχθεί η Εκκλησία μας την ύπαρξη εμβρυϊκών ιστών και κυττάρων ακόμα και στην τελική παραγωγή εμβολίων και να πει όπως και ο Πάπας ότι δεν είναι ηθικά επιλήψιμο; Γιατί άραγε να προσπαθεί η Εκκλησία μας δια της ΔΙΣ να αποσιωπήσει το θέμα και να αποτρέψει και άλλους από την συγκεκριμένη ενασχόληση; Μήπως είναι ψευδής είδηση; Για μπείτε στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Βιοηθικής (στο εξής ΕΙΒ) όπου παραπέμπεσθε στην ιστοσελίδα lozierinstitute.org για να δείτε εκεί ποιές εταιρείες χρησιμοποίησαν για την ανάπτυξη των εμβολίων τους κυτταρικές σειρές “ακυρωθέντων” εμβρύων και σε ποιά στάδια. Fake news; Δε νομίζω. Αλλιώς, τα hoaxes θα τα είχαν κατεβάσει. Εκεί είναι όμως ως σήμερα. Και μην πει κανένας ότι έγινε η χρήση αυτή για το καλό της ανθρωπότητας, γιατί υπήρχαν και άλλοι τρόποι όπως μας αποκαλύπτει η ίδια ιστοσελίδα του παραπάνω αναφερομένου ΕΙΒ (άλλα ζωϊκά κύτταρα, αυγά κοτόπουλου, μαγιά). Και ούτε να ισχυριστούμε ότι το εμβόλιο είναι μονόδρομος αλλιώς πώς εξηγείται ότι πολλοί γιατροί έσωσαν πολλούς συνανθρώπους μας κατ’ οίκον με θεραπευτικά πρωτόκολλα που δεν προσφέρθηκαν σε νοσοκομεία, πλην ίσως ελαχίστων εξαιρέσεων;
Τα παραπάνω καταρρίπτουν την θολή και αντιφατική απάντηση στο 4ο ερώτημα του φυλλαδίου “Προς το Λαό” : “Κανένα από τα εμβόλια COVID 19 που χρησιμοποιήθηκαν στη χώρα μας δεν περιέχει εμβρυϊκά κύτταρα…εμβρυϊκές κυτταρικές σειρές (όχι ο εμβρυϊκός ιστός) χρησιμοποιούνται μερικές φορές στη διαδικασία παρασκευής εμβολίων…και της covid19. Οι εμβρυϊκές κυτταρικές σειρές προέρχονται από ιστούς εμβρύων από θεραπευτική διακοπή κύησης… Αυτά τα κύτταρα αναπαράγονται έκτοτε στα εργαστήρια και αφαιρούνται πριν από την ολοκλήρωση της παρασκευής των αντίστοιχων εμβολίων. Δεν τίθεται λοιπόν ζήτημα χριστιανικής ηθικής για την χρήση των εμβολίων που σώζουν ζωές”!!!
Αυτό που μας λένε οι γιατροί που συνέταξαν το εν λόγω φυλλάδιο είναι ότι σίγουρα περιέχουν τα εμβόλια εμβρυϊκά κύτταρα που προέρχονται από ιστούς (ενώ αρχικά το αρνούνται σε παρένθεση!!!) και καθαρίζονται στο στάδιο παρασκευής. Άλλα λέει το ΕΙΒ! Και πώς καθαρίζονται όταν ξέρουμε ότι πάντα μένουν υπολείμματα DNA των κυττάρων αυτών; Ποιός παραπλανά λοιπόν; Ο ΕΙΒ ή ο κ. Τσιόδρας και η παρέα του;
Και δεν ομιλώ ως αδαής ιερεύς εδώ, αλλά και ως δημοσιογράφος!!!
Απορώ όμως. Στους πολλούς ιατρούς και επιστήμονες με τις χιλιάδες των δημοσιεύσεων, τις έδρες σε κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, τις πολύχρονες έρευνες, τι έχει να πει η Εκκλησία; Αποτελεί ρόλο της Εκκλησίας η προώθηση των εμβολίων ή των γιατρών; Είναι σωστό για το Συνοδικό και Ιεραρχικό πολίτευμα και τη συνείδηση της Εκκλησίας μας να προτρέχουν κάποιοι και να καθιστούν τους Ναούς των εμβολιαστικά κέντρα; Αυτές οι πράξεις δεν διχάζουν το λαό μας όταν μάλιστα δημοσίως προβάλλονται ως σχετιζόμενες δήθεν με το ρόλο της Εκκλησίας μας; Δεν προκύπτει σκανδαλισμός του πληρώματος της Εκκλησίας όταν μια απερίσκεπτη ενέργεια γίνεται αφορμή να ελέγχεται η Εκκλησία για τον “σκοτεινό” ρόλο που παίζει (αυτό υπονοήθηκε!) στο θέμα ο πολύς κ. Τζανάκης; Γιατί δεν ελέγχεται ο συγκεκριμένος κληρικός ως ανυπάκουος στη Σύνοδο;
Πότε υποχρέωσε η ΔΙΣ τα μέλη της Εκκλησίας να εμβολιασθούν και πότε υποχρέωσε τους ιερείς να σπρώχνουν εκόντες άκοντες τον κόσμο στον εμβολιασμό; Αυτά τα είπαν μόνο πολιτικοί και ιατροτηλεοπτικοί αστέρες και πάλι η κυβέρνηση δεν τα έκανε νόμο.
Ούτε η ΔΙΣ το επέβαλε. Σύσταση έκανε, σεβόμενη-εκτιμώ- την ελευθερία της βουλήσεως και τη γνώμη των προσωπικών ιατρών. Κάνω λάθος; Από που, λοιπόν, τεκμαίρεται ότι η Εκκλησίες πρέπει να καταστούν εμβολιαστικά κέντρα;
Αλλά, ας περάσουμε και στο 2ο σχόλιο.
Ο Σεβασμιώτατος, στο τέλος της απαντήσεώς Του επισημαίνει εύστοχα πως αιτία όλων των δεινών είναι η εκκοσμίκευση. Πνευματική ασθένεια και ταυτόχρονα δεινή αίρεση.
Όντως. Ποιός δεν αναγνωρίζει την ασθένεια αυτή που αλλοιώνει το ορθόδοξο φρόνημα και επηρεάζει τα πάντα. Την Θεολογία, το κήρυγμα, τα δόγματα, την λατρεία, τα μυστήρια, την καθόλου πνευματική ζωή.
Θεωρία των κλάδων, Οικουμενισμός, “μεταπατερικότητα”, υποτίμηση μυστηρίων και αρετών (εξομολόγηση, νηστεία), άγνοια πνευματικών “όπλων” του χριστιανού (όπως το Ψαλτήρι), πανηγύρια που μοιάζουν παζάρια με εκδηλώσεις – δρώμενα κοσμικού χαρακτήρα.
Και εσχάτως, αλλαγή των ρόλων και της αποστολής της Εκκλησίας. Σε βαθμό, μάλιστα, που να λοιδωρούνται και χλευάζονται εκκλησιαστικά πρόσωπα από άλλα εκκλησιαστικά πρόσωπα γιατί τόλμησαν κατ’ αυτάς να θυμίσουν την αλήθεια. Ένας Επίσκοπος τόλμησε να συνδέσει την αμαρτωλότητα των ανθρώπων με τον κορωνοϊό και λοιδωρήθηκε! Μα τι πιο αληθές από αυτό; Βεβαίως, δεν είναι και ο μόνος λόγος που ο Θεός επιτρέπει, παραχωρεί να δοκιμάζεται τόσο δεινά ο άνθρωπος. Είναι και αυτός όμως ένας σημαντικός λόγος.
Αν δεν υποτιμούσαμε τον αληθινό ρόλο της Εκκλησίας, τώρα οι άνθρωποι θα είχαν καταφύγει σ’ Αυτήν για να αντλήσουν δύναμη, κουράγιο, φώτιση. Εδώ όμως βρήκαν αμπαρωμένες τις πόρτες και τους Ναούς αργούς του υψίστου μυστηρίου.
Λάβαμε εντολές που απευθύνονταν σε θεσμό, εμείς όμως δεν είμαστε θεσμός αλλά το Σώμα του Χριστού κι εμείς τα μέλη εκ μέρους. Και σταματήσαμε να λειτουργούμε γιατί ο Καίσαρ ήθελε να ανασταλούν οι Θ. Λειτουργίες! Πόσο χαμηλότερα να πέσει η Εκκλησία μας; Αυτή η υποταγή της στην κοσμική εξουσία και ο επικίνδυνος εναγκαλισμός της με τον Καίσαρα δεν συνιστά εσχάτη πράξη εκκοσμίκευσης; “Αναστέλλονται οι θ. Λειτουργίες”!!! Ανεστάλη και η επενέργεια της θείας χάριτος μαζί; Και η δράση του Αγ. Πνεύματος πάγωσε για λίγο; Μα πώς το αφήσαμε αυτό να συμβεί; Για το καλό του λαού μας είπαν. Για τη δημόσια υγεία. Ποιά υγεία; Χαρά στον Διάβολο μόνο δώσαμε και την ευκαιρία στον Καίσαρα να ξεφτιλίζει ευκαίρως την Εκκλησία μας με όλες τις άλλες πολυπληθείς συγκεντρώσεις να πραγματοποιούνται και μάλιστα υπό την καθοδήγηση και διακριτική παρουσία της Αστυνομίας!!!
Αλλά η εκκοσμίκευση φανερώθηκε σε όλο το μεγαλείο της όταν η Εκκλησία μας ξέχασε να συνδέσει τον κορωνοϊό και μετά το εμβόλιο με την αμαρτία και την πνευματική ζωή. Θα αποφύγω να κουράσω με παράθεση δεκάδων πατερικών χωρίων που αποδεικνύουν τη σχέση των 2 αυτών δεινών με την εκκλησιαστική ζωή. Διαφωνώ κάθετα και απόλυτα – όσο αλαζονικό κι αν ακούγεται και ζητώ συγγνώμη γι αυτό- με την πεποίθηση της Συνόδου ότι το θέμα των εμβολίων είναι κυρίως ιατρικό και μετά πολιτικό. Αλλιώς, αναρωτιέμαι, γιατί η Εκκλησία να μετατρέπεται σε “ατζέντη” της Πολιτείας προς εξεύρεση υποψηφίων προς εμβολιασμό, σε ένα θέμα που δεν είναι της αρμοδιότητάς Της ούτε ως επιστημονικό, ούτε ως πολιτικό.
Θλίβομαι γιατί η Εκκλησία δεν εμπιστεύθηκε την πλουσιωτάτη παράδοσή Της, την Θεολογία, την Μυστηριακή ζωή, την μόνη Αποστολή Της που είναι η εκκλησιαστικοποίηση του κόσμου και όχι η εκκοσμίκευση της Ίδιας!
Όταν μιλούσαμε για τον κορωνοϊό, μπορούσαμε να συμβουλεύαμε τον κόσμο να έρθει κοντά μας και να αναπαυθεί εκεί που ο Χριστός προσφέρεται αλλά οι Ναοί μας ήταν ερμητικά κλειστοί. Μπορούσαμε να προτρέψουμε για επιστροφή στη μετάνοια, εξομολόγηση, θ. Κοινωνία, αλλά οι θ. Λειτουργίες είχαν “ανασταλεί”!
Μπορούσαμε να μην παίρνουμε θέση στο εμβόλιο και να συστήναμε την ελεύθερη επιλογή μετά και την γνωμάτευση του προσωπικού ιατρού με παράλληλη τόνωση της πνευματικής ζωής. Αλλά αυτό θεωρήθηκε περιττό, άσχετο, μη πνευματικό θέμα. Μπορούμε ακόμη και τώρα να πούμε στον κόσμο που αποφάσισε εν τη ελευθερία του ή εν τη απειλή της αναστολής εργασίας να εξομολογηθεί, να μετανοήσει, να μεταλάβει, να ψάλλει τους Χαιρετισμούς της Παναγίας, το ψαλτήρι, να πίνει αγιασμό. Σας φαίνονται άσχετα αυτά; Τότε γιατί τα κάνουμε στις γυναίκες που αποβάλλουν, σε όσους αναγκάζονται να ορκίζονται, σε πολλές περιπτώσεις σε σύγχρονα βιοηθικά διλήμματα, κ.α.
Μιλάμε στα κηρύγματά μας για την “ευλογία” του εμβολίου και παράλληλα για τον Χριστό. Ποτέ όμως ο Χριστός δεν ρωτήθηκε, δεν συνδέθηκε με το εμβόλιο.
Και για να μην κουράσω με μια ακόμη έκθεση ιδεών, έχω να κάνω μια παράκληση προς τους αγίους Αρχιερείς μας.
Για όνομα του Θεού, δείτε τον πόνο των ανθρώπων. Υγιείς άνθρωποι βγαίνουν προληπτικά σε αντισυνταγματική αναστολή με στέρηση μισθού, κόσμος πεθαίνει καθημερινά από τα εμβόλια και δεν δηλώνονται. Παρενέργειες που σακατεύουν κόσμο αφήνοντας πίσω τους συντρίμμια, ψυχοσωματικά ναυάγια, έρχεται πείνα και η απόλυτη δυστυχία, η κυβέρνηση απειλεί, οι λεγόμενοι “ειδικοί” αποδεδειγμένα αποκρύπτουν στοιχεία. Ένας σκέτος χαμός και δεν φαίνεται πουθενά η Εκκλησία μας για ένα λόγο παρηγοριάς. Σας παρακαλώ μιλήστε. Στηρίξτε το λαό. Λαός και ποίμνιό Σας δεν είναι μόνο οι εμβολιασμένοι. Είναι όλοι. Όμως, αν τελικά ο Θεός δικαιώσει όσους ανησυχούν, τότε πώς θα τα οικονομήσετε; Όλοι οι επιστήμονες σχεδόν της αλλοδαπής και αρκετοί της ημεδαπής, φωνάζουν ότι δεν πρόκειται να χτιστεί τείχος ανοσίας με μαζικούς εμβολιασμούς, ότι οι εμβολιασμένοι προκαλούν τις μεταλλάξεις, ότι τα παιδιά δεν χρειάζονται εμβολιασμό ο οποίος μάλιστα τους δημιουργεί μυοκαρδίτιδες κι Εσείς κωφεύετε Άγιοι Αρχιερείς μας. Αν αυτή η στάση δεν είναι η “αποθέωση” του εκκοσμικευμένου λόγου και ρόλου της Εκκλησίας, τότε τι είναι; Άδεισαν οι Ναοί μας κι εμείς θριαμβολογούμε, αλλοίμονό μας!
Αιτούμενος των πατρικών Σας ευχών, έγραψα με πόνο ψυχής και χωρίς καμμία διάθεση κατάκρισης ό, τι νόμιζα ότι μπορώ να γράψω χωρίς να κατηγορηθώ ως….
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ : ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΣΕ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟ Α’