ΟΣΙΟΥ ΕΦΡΑΙΜ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ
Πως ο ληστής πριν από την ανάσταση
μπήκε στον παράδεισο; 1
Αυτοί που αρνούνται την ανάσταση των σωμάτων, προβάλλουν σαν δικαιολογία το «Σήμερα θα είσαι μαζί μου στον παράδεισο»2, λέγοντας ότι οι ψυχές απολαμβάνουν τις αμοιβές χωρίς τα σώματα· διότι μπήκε, λένε, ο ληστής στον παράδεισο όχι με το σώμα, και είναι φανερό ότι τάχα δεν υπάρχει ανάσταση σωμάτων.
Έπειτα, όταν έπρεπε να αγωνιζόμαστε, το σώμα δέχθηκε το περισσότερο μέρος από τους ιδρώτες· όταν όμως ήρθε ο καιρός για τα στεφάνια, στεφανώνεται μονάχα η ψυχή; Δεν ακούς τον Παύλο να λέει, ότι πρέπει εμείς να παρουσιασθούμε μπροστά στο δικαστικό βήμα του Χριστού, για να πάρει ο καθένας την αμοιβή του για όσα έκανε με το σώμα3, και ότι πρέπει αυτό που είναι θνητό να ενδυθεί την αθανασία4;
Λοιπόν γι’ αυτό που αναντίρρητα πρόκειται να γίνει είπε ο Κύριος στο ληστή, «Σήμερα θα είσαι μαζί μου στον παράδεισο», όπως και άλλου λέει, «Εκείνος που δεν πιστεύει στον Υιό, έχει πια κριθεί»5. Αν και δεν έγινε ακόμη ανάσταση των νεκρών ούτε τιμωρία, πως λοιπόν έχει κριθεί; Έχει κριθεί οπωσδήποτε από την αμαρτία.
Και επίσης λέει, «Εκείνος που πιστεύει στον Υιό έχει μεταβεί από το θάνατο στη ζωή»6. Και δεν είπε «θα μεταβεί», αλλά «έχει μεταβεί»· για κείνα που αναντίρρητα πρόκειται να συμβούν, μιλά σαν να έχουν γίνει. Έτσι, και για το ληστή προείπε αυτό που οπωσδήποτε θα γίνει.
Λένε για κάποιον ότι έχει πια πεθάνει και είναι νεκρός, αν και τον βλέπουν να αναπνέει. Και όπως εκείνος δεν έχει ελπίδα σωτηρίας και είναι πεθαμένος για τους γιατρούς, έτσι και ο ληστής. Επειδή δηλαδή δεν είχε πια πιθανότητα επιστροφής στην απώλεια, μπήκε στον παράδεισο με την απόφαση, όχι με την πράξη.
Έτσι και ο Αδάμ άκουσε· «Τη μέρα που θα φάτε από το δένδρο, θα πεθάνετε»7. Τι λοιπόν, την ίδια μέρα πέθανε; Καθόλου· διότι έζησε εννιακόσια χρόνια8 μετά από κείνη τη μέρα. Πως λοιπόν είπε ο Θεός, «την ίδια μέρα θα πεθάνετε»; Με την απόφαση, όχι στην πράξη. Έτσι να σκεφθείς και για το ληστή, διότι δεν ήταν ακόμη καιρός της αμοιβής για τα έργα· διότι ο Απόστολος λέει για τους δίκαιους· «Και όλοι αυτοί, αν και είχαν καλή μαρτυρία δια μέσου της πίστης τους, δεν πήραν ό,τι είχε υποσχεθεί ο Θεός, διότι είχε προβλέψει ο Θεός κάτι ανώτερο, ώστε να μη φθάσουν εκείνοι στην τελειότητα χωρίς εμάς»9.
- Το κείμενο αντλήσαμε από το χειρόγραφο αριθ. 115 της Ι. Μ. Δοχειαρίου Αγίου Όρους, ΙΕ’ αι., φύλλο 157.
- Λουκ. 23, 42. Σύνοψη της ερμηνείας των Πατέρων στο χωρίο αυτό παραθέτει ο Θεοφύλακτος αρχιεπίσκοπος Αχρίδος (11ος αι.) στην «Ερμηνεία εις τα τέσσερα ιερά Ευαγγέλια».
- Β’ Κορ. 5, 10.
- Α’ Κορ. 15, 53.
- Ιω. 3, 18.
- Ιω. 5, 24.
- Γεν. 2, 17.
- Γεν. 5, 5.
- Εβρ. 11, 39-40.
ΟΣΙΟΥ ΕΦΡΑΙΜ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ ΕΡΓΑ – ΤΟΜΟΣ ΕΒΔΟΜΟΣ – ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
Κείμενο – Μετάφραση – Σχόλια Κωνσταντίνου Γ Φραντζόλα, Φιλολόγου
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ: Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ