Γράφει ο π. Στέφανος Στεφόπουλος
Τον τελευταίο καιρό παρακολουθώ κάποιους κληρικούς ή και λαϊκούς να προσπαθούν με απίστευτη ιδεολογική προσκόλληση σε σεκτικά πρότυπα να αποδώσουν την αντίθετη, με τη δική τους, άποψη σε καθοδηγούμενη από σέκτες ή προτεσταντικού τύπου ομάδες με χαρακτηριστικά σέκτας. Βέβαια, θεωρώ ιδιαιτέρως κουραστικό για όσους διαβάσουν το κείμενο αυτό, να παραθέσω πληροφορίες σχετικά με τον ορισμό και τον τρόπο σκέψης και δραστηριότητας μιάς σέκτας. Όλοι όμως ξέρουμε ότι η σέκτα και οι ανάλογες συμπεριφορές συνιστούν ρετσινιά για τους ανθρώπους της Εκκλησίας. Οπότε θα παραμείνουμε στο μη ηθικό κομμάτι του να αποδίδουμε σεκτική νοοτροπία σε οποιαδήποτε μη αρεστή σ’ εμάς θέση.
Δύο σημεία θα θιγούν.
Πρώτον. Ο μη σεβασμός της άποψης του άλλου. Δε θα μνημονεύσω χωρία της Αγίας Γραφής για να μη δώσω σε κανέναν τη χαρά να λέει ότι ως μέλη “σέκτας”, διαστρεβλώνουμε τα νοήματα. Θα κρατήσω δική μου, όμως, όλη τη χαρά με το να θυμίσω σε όλους αυτούς την τοποθέτηση του Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου κ. Βασιλείου Πλιώτα ότι δηλαδή είναι καταπάτηση της ελευθερίας της έκφρασης και του αναφαίρετου δικαιώματος κάθε πολίτη (εννοείται και κάθε κληρικού) να εκφέρει άποψη αντίθετη ακόμη και για το θέμα του εμβολίου κατά του κορονοϊού COVID-19!!! Οπότε, λίγη συστολή και περίσκεψη δε θα έβλαπτε!
Δεύτερο. Η σεκτικού τύπου προσπάθεια σπίλωσης και αποδυνάμωσης των επιχειρημάτων του “αντιπάλου” με τον χαρακτηρισμό του ιδίου ή της σκέψεώς του με αρνητική έννοια, λογικά τον απομονώνει από την υπόλοιπη κοινωνία.
Για παράδειγμα, ποιός θα συνέχιζε να διαβάζει την άποψη ενός ανθρώπου που όντως ανήκει σε σέκτα, άρα είναι επικίνδυνος για το κοινωνικό σύνολο; Με τον ίδιο τρόπο χρησιμοποιήθηκαν νωρίτερα άλλοι χαρακτηρισμοί όπως “ψεκασμένοι”, “επικίνδυνοι”, “αντιεμβολιαστές”, “κίνδυνος για τη δημόσια υγεία”, “ανεύθυνοι”, “αρνητές”, “ψυχασθενείς”, κλπ.
Γνωστή και προσφιλής η τακτική από τη Νέα Τάξη Πραγμάτων που χειραγωγεί άριστα τις μάζες δια των ΜΜΕ. Και πάντως, σίγουρα δεν προδίδει αγαπητική κοινωνία και εκκλησιαστικό φρόνημα!
Αλγεινή εντύπωση μας προκάλεσε μια σιβυλλική τοποθέτηση του Αγίου Αργολίδος κ. Νεκταρίου (orthodoxia.online.gr 23/9/21, 10:21μ.μ.) σχετικά με το διαπραγματευόμενο θέμα. Απ’ τη μια αναγνωρίζει το δικαίωμα εκφοράς “επιστημονικών ενστάσεων, λογικών αμφιβολιών ή του φόβου κάποιων”, αλλά!
Κατ’ αρχάς, δεν ανήκει αυτή η κρίση στο γνωστικό πεδίο άρα και στην αρμοδιότητα της Εκκλησίας να το δεχθεί ή να το απορρίψει! Ισχυρίζεται ο Σεβασμιώτατος ότι κάποτε δεν ξέραμε. Φυσικά. Η Εκκλησία δεν γνώριζε. Ο επιστημονικός κόσμος, όμως, ήξερε. Και διασταύρωναν τα “ξίφη” τους κι εμείς, χωρίς καμμία γνώση, η Εκκλησία, διαλέξαμε στρατόπεδο. Πως κάνετε σεβαστή όμως την αντίθετη επιστημονική άποψη; Με το να ακούτε και να αποκλείετε; Μιλήσατε ποτέ με τους έχοντες επιστημονική ένσταση; Ή μήπως υβρίζετε, ενίοτε σκαιώς, όσους έστω αδαείς διάλεξαν να εμπιστευθούν τους ειδικούς με τις επιστημονικές ενστάσεις; Σέβομαι σημαίνει ακούω, συνδιαλέγομαι, διδάσκομαι, ρωτώ και στο τέλος αμερόληπτα αποφασίζω. Αλλιώς, για ποιο σεβασμό μιλάτε;
Και μετά, επικαλείσθε, περιέργως, την περίπτωση των αντιεμβολιαστών που υποκινούνται από θρησκευτικές σέκτες και περιβάλλουν τις θεωρίες τους με θρησκευτικό χαρακτήρα και κακοποιούν την ερμηνεία των βιβλικών και πατερικών χωρίων προς άγραν οπαδών. Φυσικά υπάρχουν και αυτές οι ομάδες. Εσείς, όμως, στα γραπτά σας δεν διακρίνετε μεταξύ των όσων έχουν αντίρρηση και των αληθινών μελών θρησκευτικών σεκτών. Οπότε, έχοντας αναλύσει την κατηγορία αυτή, “πετάτε” εννοιολογικά, στην ίδια δεξαμενή όλους όσους αντιτίθενται στα δικά Σας ιδεολογήματα. Έτσι, όλοι αυτοί, εμμέσως πλην σαφώς, δηλαδή οι φοβισμένοι, οι έχοντες λογικά επιχειρήματα και οι επιστημονικώς ενιστάμενοι τοποθετούνται στην ίδια δεξαμενή με τους οπαδούς θρησκευτικών σεκτών και χαρακτηρίζονται απλά…επικίνδυνοι!
Αλλιώς, αν όντως τους σέβεστε όλους αυτούς και τους διακρίνετε από τους οπαδούς των σεκτών θα έπρεπε αυτό να μένει ως γεύση ιδεολογική στον αναγνώστη όπως συμβαίνει με την εγκύκλιο του Εισαγγελέα.
Επιτρέψτε μου και ένα δεύτερο παράδειγμα από την ίδια παρέμβαση του Σεβασμιωτάτου.
Λίγο πιο πάνω μνημονεύει τη θέση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου σχετικά με την προέλευση του αντιεμβολιαστικού κινήματος. Προσέξτε τώρα.
Ο Άγιος Αργολίδος ισχυρίζεται όπως φανερώνει η γραφή Του ότι όποιος δεν υιοθετεί τη δική μας άποψη είναι αντιεμβολιαστής. Αυτό από μόνο του είναι πολύ προβληματικό. Έχουμε πει επανειλημμένως ότι πέραν του γεγονότος ότι πιθανόν να υπάρχει αντιεμβολιαστικό “κίνημα”, αλλά πολλά εκατομμύρια εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων που αντιδρούν για παράδειγμα στην υποχρεωτικότητα των εμβολίων, ουδόλως κατατάσσουν τον εαυτό τους σε ομάδα “αντιεμβολιαστών”! Η αντίρρηση δεν συνιστά αυτομάτως, όπως Εσάς βολεύει να παρουσιάζετε, αντι-εμβολιαστική τάση. Ποιός χρησιμοποιεί τώρα σεκτικό τρόπο χειραγώγησης;
Και γράφετε ότι είναι λυπηρό να ακούγονται αντιεμβολιαστικές τοποθετήσεις από χριστιανούς που διακρίνονται από σοβαρή έλλειψη θεολογικής παιδείας (το αντιπαρέρχομαι!) και σοβαρών επιστημονικών επιχειρημάτων!!!
Και πώς, δηλαδή, η Εκκλησία μας θα κρίνει την επιστημονικότητα ή μη των επιχειρημάτων των ιατρών;
Οπότε, όποιος δεν είναι μαζί μας άνευ γνώμης, είναι εναντίον μας, εχθρός μας, ίσως και οπαδός σέκτας καμουφλαρισμένης με το μανδύα της θρησκευτικότητας. Κάνω λάθος; Μακάρι.