π. Στέφανος Στεφόπουλος
Καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες τροχαίων ατυχημάτων ή δυστυχημάτων με μικρές ή μεγάλες ανθρώπινες απώλειες, μικροτραυματισμούς, εχθρικές “συρράξεις”, ξεκαθάρισμα “λογαριασμών”, ύβρεις, χειρονομίες όχι και τόσο ευγενείς και άλλα πολλά. Πολλοί συμπολίτες μας ταλαιπωρούνται υπέρμετρα στους δρόμους, “επενδύοντας” στην άσφαλτο μεγάλο μέρος της παραγωγικής ζωής τους.
Οι συνέπειες όλων αυτών είναι λίγο-πολύ γνωστές σε όλους μας. Οι ειδικοί προτείνουν λύσεις για το κυκλοφοριακό πρόβλημα αλλά καθώς δεν υπάρχει οργανωμένη εκπαίδευση κυκλοφοριακής αγωγής, τα αποτελέσματα είναι από πενιχρά μέχρι ανύπαρκτα. Ξεχνούν όμως όλοι αυτοί και εμείς μαζί τους ότι όταν μιλάμε για κυκλοφοριακή αγωγή, βάζουμε στο περιθώριο τον παράγοντα Άνθρωπος! Ο άνθρωπος διακατέχεται από ποικίλα συναισθήματα, φοβίες, εξαρτήσεις, προκαταλήψεις και με μαθηματική ακρίβεια μεταφέρει τις ανασφάλειες, τις συγκινησιακές φορτίσεις και τις αδυναμίες του χαρακτήρα του στο δρόμο, στην οδήγηση. Και αν μιλάμε καθημερινά για τραυματισμένη ηθική, για σήψη- ενίοτε- στο δημόσιο βίο και ποδοπατημένες αρχές, μήπως θα έπρεπε ο καθένας μας να επανεξετάσει την ηθική του και τις αρετές του; Μη βιαστείτε να θεωρήσετε κάτι τέτοιο ως ανούσιο ή κενό περιεχομένου. Ας δούμε μαζί τι ακριβώς μπορούμε να κάνουμε.
Μεταφερθείτε νοερά, ως οδηγοί, σε μια κεντρική οδό του Αμαρουσίου όπως η Βασιλίσσης Σοφίας και προσέξτε το πρώτο σήμα STOP που συναντάτε. Φυσικά, θα υπακούσετε στο σήμα της Τροχαίας ακινητοποιώντας το όχημά σας. Η ενέργειά σας αυτή θα μπορούσε να σημαίνει εξάσκηση της χριστιανικής αρετής της σωφροσύνης! Ο σώφρων άνθρωπος, δηλαδή ο φρόνιμος στις αποφάσεις του, προτού ενεργήσει “ζυγίζει” προσεκτικά τα πράγματα, εξετάζει αν η απόφασή του θα θέσει σε κίνδυνο το σώμα ή την αθάνατη ψυχή του και αφού ζητήσει τη βοήθεια, το φωτισμό και το έλεος του Θεού παίρνει τις αποφάσεις του και ενεργεί αναλόγως. Παρομοίως και ο σώφρων και συνετός οδηγός σταματά στο STOP, ελέγχει προσεκτικά τη διασταύρωση και αφού σιγουρευτεί ότι δεν θα προκληθεί σύγκρουση με άλλο όχημα, τότε περνά με ασφάλεια.
Λίγο πιο κάτω βλέπετε, (μην κάνετε πως δεν βλέπετε!) ένα σήμα παραχώρησης προτεραιότητας. Για να παραχωρήσει κανείς την προτεραιότητα πρέπει πρωτίστως να μη θεωρεί την υποχρέωση αυτή ως αδυναμία. Ούτε να φοβάται ότι θα απεμπολήσει κάποιο κυριαρχικό του δικαίωμα . Αντίθετα να διακατέχεται από τη θεοδίδακτη αρετή της ταπεινοφροσύνης. Ο Κύριος, μας διαβεβαίωσε πως αυτός που θέλει να είναι πρώτος στην επουράνια βασιλεία του πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του τελευταίο σε αυτή τη ζωή και να διακονεί με αγάπη τους συνανθρώπους του. Δεν ζητάει να μην προοδεύει ο άνθρωπος, να τεμπελιάζει, να μένει πίσω σε όλα μοιρολατρικά, αλλά να μην επιδιώκει την πρωτιά στηριζόμενος σε ανίερες μεθόδους, στην καταπάτηση των δικαιωμάτων των άλλων για να μην θέτει σε κίνδυνο την ψυχοσωματική του υγεία. Έτσι ακριβώς και στην περίπτωση του σήματος αυτού, οφείλουμε να παραχωρούμε προτεραιότητα στο όχημα που προηγείται.
Μόλις στρίψατε αριστερά και λίγο πιο κάτω στην πρώτη διασταύρωση υπάρχει ένα απαγορευτικό για στροφή δεξιά. Η κοινή λογική και η ομαλή οδική συμπεριφορά συνιστούν τη συμμόρφωση και έτσι δεν στρίβετε δεξιά. Εκλείπει έτσι και η αιτία σύγκρουσης. Συγχαρητήρια, επιδείξατε υπακοή στο σήμα της Τροχαίας. Η υπακοή είναι μεγάλη αρετή αλλά και δύσκολη στην εφαρμογή της αφού προϋποθέτει ότι ο άνθρωπος δεν είναι εγωιστής ή ατομιστής. Αλλά ταπεινός όπως απέδειξε ότι είναι πιο πάνω, διαθέτει τη δύναμη να είναι και υπάκουος στους νόμους και να οδηγεί-στην περίπτωσή μας-με μεγάλη ασφάλεια για τον εαυτό του και τους συνανθρώπους του!
Τώρα κινείστε στη Λ. Κηφησίας στο ταλαίπωρο ρεύμα προς Αθήνα και θέλετε να αλλάξετε λωρίδα κυκλοφορίας. Βγάζετε το “φλας” στιγμιαία και κάνετε μια μεγαλοπρεπέστατη σφήνα στο όχημα που κινείται στην άλλη γραμμή θέτοντας και τον άλλον και τον εαυτό σας σε κίνδυνο. Αυτό δείχνει ότι δεν σέβεστε καθόλου τον άλλο οδηγο-συνάνθωπό σας. “Δεν σέβομαι” όμως σημαίνει “δεν αγαπώ”! Αν αγαπούσατε τον άλλο που είναι όπως εσείς “εικόνα του Θεού” και για τον οποίο επίσης σταυρώθηκε ο Κύριος, δεν θα βάζατε σε κίνδυνο τη ζωή του. Αγάπη χρειάζεται λοιπόν για να υπολογίζουμε τον διπλανό μας και να τον προστατεύουμε από αδικαιολόγητα αυξημένες ορμονικές μας δόσεις.
Βλέπετε λοιπόν πόσο σημαντικό είναι για την καθημερινή μας ηρεμία να βγάζουμε τον καλύτερο-ηθικό, χριστιανικό, ενάρετο-χαρακτήρα μας στην οδήγηση; Και μην ξεχνάτε: η κατάχρηση στο “κλάξον” φανερώνει άνθρωπο χωρίς μεγάλα αποθέματα υπομονής.
Καλή, χριστιανική οδήγηση λοιπόν και ο Άγιος Χριστοφόρος, ο προστάτης των οδηγών μαζί μας!
* Κείμενο δημοσιευμένο στην εφημερίδα των Βορείων Προαστίων «Αμαρυσία»