π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ : «ΝΑΖΙΣΜΟΣ ΜΕ ΑΛΛΟ ΠΡΟΣΩΠΟ»
Με βάση τα στοιχεία της «Ελευθεροτυπίας», ανεζήτησα το άρθρο της Wall Street Journal Europe, το εμελέτησα και απέστειλα την ακόλουθη απάντηση, με ημερομηνία 17.12.1986:
The Wall Street Journal Europe Hilton Tower Bte. 7A, Boulevarde Waterloo 30, Β 1000 Brussels, Belgium.
Αξιότιμε κ. Διευθυντά,
Αναφερόμενος στα όσα καταχωρήσατε για το πρόσωπό μου στο άρθρο σας: «Η Εκκλησία στην Ελλάδα διεξάγει ιερό πόλεμο εναντίον των “αιρετικών”» (The Wall Street Journal Europe 20.6.86), σάς παρακαλώ με βάση τον περί τύπου νόμο να δημοσιεύσετε την ακόλουθη απάντηση:
α) Ο συνεργάτης σας μου διαβίβασε την παράκληση της εφημερίδας σας να απαντήσω στα ερωτήματα που μου έθεσε γραπτώς, διαβεβαιώνοντας πως οπωσδήποτε θα δημοσιευθούν οι απόψεις που θα διατυπώσω.
β) Μου έθεσε την ερώτηση: «Πως βλέπετε τη δραστηριότητα διαφόρων ευαγγελικών ομάδων στην Ελλάδα, π.χ. Προτεστάντες της πεντηκοστής, Youth with a Mission, Μορμόνοι, οπαδοί τού Moon, κ.α.»˙ δεν είμαι συνεπώς εγώ που εξίσωσα αυτές τις ανομοιογενείς ομάδες.
γ) Η γραπτή απάντηση μου ήταν: «Οι δραστικότητες των ομάδων αυτών δεν είναι πάντοτε έντιμες. Αποκρύπτουν την αληθινή τους ταυτότητα και τους πραγματικούς σκοπούς τους. Μερικοί παρουσιάζονται ακόμη και όπως ορθόδοξοι, ενώ στην πραγματικότητα αναβαπτίζουν τους Ορθοδόξους που προσηλυτίζουν».
δ) Ο συντάκτης σας αγνόησε εντελώς την απάντησή μου και έγραψε πως «περνώ τις μέρες μου συντάσσοντας φυλλάδια εναντίον των δραστηριοτήτων των ευαγγελικών, των πεντηκοστιανών. . . . Μορμόνων και μελών της Ενωτικής Εκκλησίας». Επειδή ουδέποτε έγραψα φυλλάδια εναντίον αυτών των ομάδων, διερωτώμαι μήπως ο συνεργάτης σας δεν ζητούσε τις απόψεις μου, αλλά με τις ερωτήσεις του θέλησε απλώς να «στηρίξει» ορισμένες ανακριβείς πληροφορίες του.
ε) Άλλη ερώτηση τού συνεργάτη σας ήταν κατά πόσο «υπάρχει ανανέωση της Ορθόδοξης πίστεως μεταξύ των νέων στην Ελλάδα και αν ναι, που το αποδίδετε;». Σ’ αυτή την ερώτηση έδωσα την ακόλουθη απάντηση:
«Τα αδιέξοδα στα οποία οδήγησε ο τεχνικός πολιτισμός και η θεοποίησή του έγιναν αιτία νέων αναζητήσεων, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων ανθρώπων. Πολλοί άπ’ αυτούς ζήτησαν λύσεις στην Ορθόδοξο παράδοση, η οποία κηρύττει την ελευθερία σε ενότητα με την αγάπη. Κάνει διάκριση μεταξύ ουσίας και ενεργείας στο Θεό, δεν συγχέει τον Δημιουργό με τα δημιουργήματά του και μ’ αυτό τον τρόπο εξασφαλίζει αληθινή θεοκοινωνία, χωρίς να καταστρέφει το ανθρώπινο πρόσωπο. Έτσι ξεπερνιέται τόσο ο υλισμός όσο και ο πανθεϊσμός και διασώζεται η ελευθερία και η αγάπη. Η απόλυτη βίωση της Ορθοδοξίας προσφέρεται στις μοναστικές κοινότητες, γι’ αυτό και στο Άγιο Όρος Άθω βρίσκονται σήμερα πολλοί νέοι, ιδιαίτερα διανοούμενοι».
στ) Ο συντάκτης σας αγνόησε και πάλι εντελώς αυτή την απάντηση μου και εδημιούργησε και πάλι την υποψία πως η ερώτηση ετέθη όχι για να ακουστούν οι απόψεις μου, αλλά για να αναζητηθεί «στήριγμα» σε ανακριβείς απόψεις.
ζ) Λίγες ημέρες μετά τη συνέντευξη, ο συντάκτης σας με πληροφόρησε πως επιθυμείτε να μου θέσετε και την ερώτηση:
«Ποια θέση παίρνει η Εκκλησία απέναντι στην απαγόρευση τού προσηλυτισμού, αφού ο Ιησούς ασκούσε προσηλυτισμό;» Σ’ αυτή την ερώτηση η απάντησή μου έγινε επίσης γραπτώς και διαβιβάστηκε από τη συνεργάτιδά μου στον συντάκτη σας τηλεφωνικώς:
«Ο Χριστός ετόνιζε το στοιχείο της ελευθερίας (Ματθ. Ιστ’ 24), δεν άσκησε εξαναγκασμό σε κανένα, ούτε επαγίδευσε κανένα, αποκρύπτοντας την αληθινή του ταυτότητα- «μήπως και σεις θέλετε να υπάγητε;», είπε χαρακτηριστικά στους μαθητές του (Ιω. Στ 67). Οι ακραίες προτεσταντικές ομάδες δεν ακολουθούν το παράδειγμα αυτό τού Χριστού και αποκρύπτουν την αληθινή τους ταυτότητα. Χρησιμοποιούν μέσα απατηλά και ταυτίζουν τους Ορθοδόξους Χριστιανούς με τους Εθνικούς, αφού επικαλούνται το Ματθ. Κη’ 19 («μαθητεύσατε όλα τα έθνη»). Με αυτή την έννοια εκλαμβάνεται η απαγόρευση τού προσηλυτισμού. Η Ορθόδοξος Εκκλησία πιστεύει ότι ο προσηλυτισμός αυτός δεν έχει σχέση με τη χριστιανική μαρτυρία και τον καταδικάζει, ακόμη και αν ασκείται από ορθοδόξους σε βάρος ετεροδόξων».
η) Από αυτό το κείμενο ο συντάκτης σας εδημοσίευσε μόνο μία μικρή φράση, που δεν εξέφρασε σαφώς τις θέσεις μας περί προσηλυτισμού. Το ότι αυτό δεν οφείλεται σε έλλειψη χώρου, αποδεικνύεται ότι ο συνεργάτης σας ασχολήθηκε με το χρώμα που έχει το ένδυμά μου και οι τρίχες της κεφαλής μου και με το ότι το γραφείο μου είναι «μικρό ισόγειο» και όχι πολυτελές. Σαν να ενδιαφέρονταν οι αναγνώστες σας περισσότερο γι΄ αυτά και όχι για τις θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
θ) Ο συνεργάτης σας μου είχε θέσει γραπτώς και τις ερωτήσεις: «Τι κάνει η Εκκλησία για να αντιταχθεί στους μάρτυρες τού Ιεχωβά», και: «έχει λεχθεί από τους Μορμόνους ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν βοηθά τον Ελληνικό λαό εσείς τι θα λέγατε;». Όμως στο άρθρο σας δεν γίνεται καθόλου αναφορά στις θέσεις μας πάνω σ’ αυτά τα θέματα, πράγμα που ενισχύει την υποψία μας ότι ο συντάκτης σας πιθανά να αναζητούσε «υλικό» για να κατοχυρώσει τις θέσεις των μισσιοναρίων, ότι είμαστε μισαλλόδοξοι και ότι δεν ενδιαφερόμαστε για τα πνευματικά προβλήματα τού λαού μας, γι αυτό και η δραστηριότητα των ξένων μισσιοναρίων είναι απαραίτητη.
ι) Ο συνεργάτης σας οικοδομεί πάνω στην ανακριβή πληροφορία ότι στη δίκη των ευαγγελιστικών μισσιοναρίων αντίδικος ήταν η Ορθόδοξος Εκκλησία, και έκρινε ότι δεν ήταν απαραίτητο να παραθέσει την κατηγορηματική προφορική δήλωσή μου ότι η Εκκλησία μας δεν είχε ανάμιξη στη δίκη. Τούτο άλλωστε αποδεικνύεται και από το ότι η μητέρα τού προσηλυτισθέντος ανηλίκου (κατήγορος) κατηγόρησε επανειλημμένα δια τού τύπου την Εκκλησία μας, ότι δεν πήρε θέση υπέρ της. Μάλιστα ο κ. Κώστας Μακρής, που δήλωσε στον συνεργάτη σας πως το μόνο που δεν υπάρχει στην Ελλάδα είναι η θρησκευτική ελευθερία, σε δημοσίευμα του τόνισε με ιδιαίτερη έμφαση πως «καλύπτεται», επαινείται και ενισχύεται από Έλληνες Ορθόδοξους Μητροπολίτες. Έτσι η φράση της Ευρωπαϊκής εκδόσεως της εφημερίδας σας περί ιερού πολέμου είναι άδικος και παραπλανητική.
Η δικαιοσύνη στη χώρα μας είναι ελεύθερη και ανεπηρέαστη και εγγυάται στον κάθε πολίτη τις προσωπικές ελευθερίες και τα δικαιώματα του. Η ελευθερία αυτή απειλείται όχι από την Ορθόδοξο Εκκλησία, αλλά από μεθοδεύσεις που αποσκοπούν στην άσκηση πιέσεως και μάλιστα από ισχυρούς φίλους στο εξωτερικό, από τους οποίους αποκρύπτεται εντελώς η άλλη πλευρά τού ζητήματος.
Ο κ. Κ. Μακρής που ισχυρίζεται πως δεν υπάρχει στον τόπο μας θρησκευτική ελευθερία, μπόρεσε να ιδρύσει ελεύθερα «ιεραποστολικό σωματείο» για τη μεταστροφή των Ορθοδόξων και μπορεί κάθε καλοκαίρι να οργανώνει «ιεραποστολική εκστρατεία» στα ελληνικά χωριά και να αυτοαποκαλείται «ιεραπόστολος» των Όρθοδόξων Ελλήνων. Λυτό που προφανώς θεωρεί θρησκευτική ελευθερία είναι το γκρέμισμα των περιορισμών που υπάρχουν στο Ελληνικό Σύνταγμα, που προστατεύουν την προσωπικότητα τού ανύποπτου πολίτη από αυθαιρέτους επεμβάσεις στη συνείδηση του.
ια) Η Εκκλησία μας δεν διαθέτει τους μηχανισμούς δημοσίων σχέσεων των κατηγόρων μας και πιστεύει ότι μεθοδεύσεις που παραπλανούν ανύποπτους πολίτες σε αφιλάδελφες ενέργειες, όπως είναι η αποστολή επιστολών διαμαρτυρίας, στερούνται πνευματικής αξίας.
Ένας δημοσιογράφος μπορεί ασφαλώς να πλανηθεί. Αλλά όταν τα λανθασμένα συμπεράσματα αναπαράγονται και αναδημοσιεύονται σε έντυπα που εκδίδονται σε πάνω από 20 εκατομμύρια αντίτυπα και σε πάνω από 100 γλώσσες, χωρίς καθόλου να ακούγεται και η άλλη πλευρά, η ευθύνη του είναι μεγάλη. Αυτή η εκμετάλλευση τού άρθρου σας γίνεται τις ημέρες αυτές από την εταιρεία «Σκοπιά», με αποτέλεσμα τη δυσφήμηση της Εκκλησίας μας και της χώρας μας σε παγκόσμιο επίπεδο. Θα συμφωνήσετε μαζί μου πως όταν ασκείται παρόμοια πίεση από το εξωτερικό, με στόχο τον επηρεασμό της ελληνικής δικαιοσύνης, τότε πράγμα απειλείται η ελευθερία και τα δικαιώματα τού πολίτη.
Με την παράκληση να μου αποσταλεί ένα αντίτυπο τού τεύχους της εφημερίδας σας που θα δημοσιευθεί η επιστολή αυτή, διατελώ
Με εξαιρετική τιμή π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος