ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Καθηγητού του Πανεπιστημίου Αθηνών
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ
ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΡΑΣΕΩΣ
ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Παραδίδουμε στη δημοσιότητα το κείμενο «Χρονολογικός πίνακας της ζωής και της δράσεως του Μ. Βασιλείου», που στηρίζεται στην ευρύτερη μελέτη μας «Μεγάλου Βασιλείου βιογραφικό σχεδίασμα» (δημοσιευμένη στο νεοσύστατο περιοδικό «Εκκλησία και Θεολογία» 1-1980). Η άχαρη και απαριθμητική μορφή του κειμένου φυσικό είναι να προδιαθέτει αρνητικά τον αναγνώστη. Γνωρίζουμε όμως πολύ καλά σήμερα, που η ανάπτυξη της ιστορικογενετικής μεθόδου έχει επιβάλει — και πολύ ορθά — τους όρους της στην έρευνα του ιστορικού παρελθόντος, ότι σκέψη και πράξη του ανθρώπου βρίσκονται σε απόλυτη συνάρτηση προς το χρόνο στον οποίο εκδηλώνονται. Αυτό ισχύει και για τους Πατέρες και Διδασκάλους της Εκκλησίας, οι οποίοι θεολογούσαν βασικά μόνο εξ αφορμής των συγκεκριμένων καιρικών – ιστορικών προκλήσεων και στο πλαίσιο των ιστορικοκοινωνικών και φιλοσοφικών συνθηκών της εποχής. Η κατανόηση επομένως του Μ. Βασιλείου και ο συσχετισμός του προς τους λοιπούς θεολόγους και εκκλησιαστικούς άνδρες της εποχής γίνονται τόσο ανετότερα, όσο ακριβέστερα και λεπτομερέστερα τον τοποθετούμε στο χρόνο και τον τόπο. Καθώς θα διαπιστώσει ο αναγνώστης, είναι πολλά τα σημεία του «Πίνακα» που είναι όλως νέα για την επιστήμη ή που συνιστούν διορθώσεις παλαιοτέρων απόψεων.
329/330 | Γεννήθηκε μάλλον στην Καισάρεια (όχι στη Νεοκαισάρεια). | ||
330-335/6 | Αμέσως μεταφέρθηκε στα Άννησα του Πόντου, την πατρίδα του πατέρα του, και παραδόθηκε σε τροφό. Σε νηπιακή ηλικία αρρώστησε βαρειά και σώθηκε με τις προσευχές του πατέρα του.
Έζησε στα Άννησα με την επίβλεψη της μητέρας του Εμμέλειας (+369) και της γιαγιάς του Μακρίνας (+ μεταξύ 335 και 340), η οποία τον εισήγαγε στην ευσέβεια και την Παράδοση της Εκκλησίας. |
||
335/7 | Τον έφεραν στη Νεοκαισάρεια για τη στοιχειώδη παιδεία, την οποία έλαβε από τον ίδιο τον πατέρα του Βασίλειο, που εργαζόταν στην πόλη αυτή. | ||
341/343 | Ήλθε στην Καισάρεια, γενέτειρα της μητέρας του, για την εγκύκλια μόρφωση (γυμνασιακή παιδεία). | ||
346/347 | Ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη για ανώτερες σπουδές. Ίσως να έμεινε για λίγο και στη Νικομήδεια, να ακούσει το Λιβάνιο. | ||
351 | Φεύγει για την Αθήνα χάριν ανωτέρων σπουδών. | ||
356 | Επιστρέφει στην πατρίδα, στον Πόντο (Άννησα) και Ιούνιος/Ιούλιος : στην Καππαδοκία (Καισάρεια).
Καλοκαίρι : Αναζήτηση Ευσταθίου. Η Μακρίνα (αδελφή) του συνέστησε να γίνει μοναχός. Σύντομη αρρώστια. Σεπτέμβριος: Στην Καισάρεια ασχολείται περιστασιακά με το επάγγελμα του ρήτορα. |
||
357 | Ιανουάριος-Φεβρουάριος : Ασχολείται με τη ρητορική.
Άνοιξη–Φθινόπωρο : Ταξίδι στην Ανατολή (Συρία, Αίγυπτο, Μεσοποταμία, Παλαιστίνη). Οκτώβρ./Νοέμβριος : Επανέρχεται στην Καισάρεια. Τέλος Νοεμβρίου : 1η Επιστολή. Δεκέμβριος : Καισάρεια. |
||
358 | Ιαν./Φεβρ. : Καισάρεια (Βάπτισμα;).
Άνοιξη–Φθινόπωρο : Επισκέπτεται τις ευσταθιανές μοναστικές κοινότητες (Καππαδοκία-Πόντος-Μικρή Αρμενία). Νοέμβριος/Δεκέμβριος : Στα Άννησα. Αρχίζει τη μοναστική ασκητική ζωή. |
||
359 | Άννησα.
Δεκέμβριος : Έρχεται στην Καισάρεια. Συνοδεύοντας το Διάνιο ταξιδεύει στην Κωνσταντινούπολη. |
||
360 | Ιανουάριος : Στην Κωνσταντινούπολη (Σύνοδος 360). Επιστρέφει στην Καππαδοκία.
Φεβρουάριος : Επισκέπτεται τη Ναζιανζό και ο Γρηγ. Θεολόγος του δείχνει την Τιβερινή, προτείνοντάς του να μονάσουν εκεί. Φεβρουάριος/Μάρτιος : Καισάρεια. Άνοιξη : Επισκέπτεται τον Πόντο και βρίσκει το ασκητήριο στον Ίρι ποταμό, κοντά στα Άννησα. Επανέρχεται στην Καισάρεια. Καλοκαίρι : Εγκαθίσταται στο ασκητήριο του Ίρι. Μελετά, προσεύχεται, συγγράφει, εργάζεται χειρωνακτικά. Τέλος : Τον επισκέπτεται στο ασκητήριο ο Γρηγ. Θεολόγος, μένοντας μαζύ του μέχρι τέλος 361. |
||
361 | Στο ασκητήριο στον Ίρι. Σύνταξη της «Φιλοκαλίας». | ||
362 | Έρχεται στην Καισάρεια για το θάνατο του Διανίου.
Λίγο μετά το Πάσχα: Εκλέγεται νέος επίσκοπος Καισαρείας ο Ευσέβιος, ο οποίος χειροτονεί άκοντα το Βασίλειο πρεσβύτερο. Εργάζεται στην Καισάρεια ποιμαντικά. Τέλος 362/ αρχές 363 : Επέστρεψε στο ασκητήριο του Ίρι, επειδή παραξηγήθηκε από τον Ευσέβιο Καισαρείας. |
||
363 | Στο ασκητήριο, φροντίζοντας παράλληλα την οργάνωση των μοναστικών κοινοτήτων. Επεξεργασία μοναστικών κειμένων. Ταξίδια χάριν των κοινοτήτων αυτών. | ||
364 | Ασκητήριο.
Άνοιξη : Τελείωσε το «Κατά Ευνομίου». Φθινόπωρο : Επισκέφθηκε την Ευσινόη (Πόντου), όπου συζήτησε θέματα πίστεως. Τέλος Φθινοπώρου : Επιστρέφει στην Καισάρεια και αναλαμβάνει τη διεύθυνση των πραγμάτων της Μητροπόλεως. |
||
365 – Φθινόπωρο 367 | Πολύπλευρη ποιμαντική και συγγραφική δράση. Το κύρος του περνά τα όρια της Μητροπόλεως Καισαρείας. | ||
368 | Τέλος 367- Μάϊος 368 : Στην εποχή του φοβερού λιμού πέτυχε τη διάσωση χιλιάδων πτωχών από το θάνατο, οργανώνοντας συσσίτια και καταυλισμούς.
Καλοκαίρι : Αρρώστησε από την πολλή εργασία. Φθινόπωρο : Συνέχισε την ποιμαντική δράση και τη φροντίδα του για την ενότητα και την ορθοδοξία των γειτονικών Εκκλησιών. |
||
369 | Χειμώνας- Άνοιξη : Συνέχισε το έργο προς διάσωση των θυμάτων του λιμού.
Καλοκαίρι : Αρρώστησε βαρεία με αφόρητους πόνους. Φθινόπωρο : Ανέρρωσε. |
||
370 | 21 Ιουνίου : Πέθανε ο Ευσέβιος Καισαρείας στα χέρια του Βασιλείου.
Ιούνιος-Ιούλιος : Ο Βασίλειος αρρώστησε, όχι βαρειά. Κάλεσε στην Καισάρεια το Γρηγόριο Θεολόγο, ζητώντας να τον βοηθήσει στον αγώνα εκλογής του ως μητροπολίτη Καισαρείας. Ο Γρηγόριος του συνιστά να εγκαταλείψει την προσπάθεια. Ιούλιος : Δημιουργήθηκε αρνητικό κλίμα στην Καισάρεια για το Βασίλειο. Ιούλιος- Αύγουστος : Ο Γρηγόριος Ναζιανζού έγραψε γράμματα χάριν του Βασιλείου. Ο Ευσέβιος Σαμοσάτων ήλθε στην Καισάρεια να βοηθήσει το Βασίλειο. Αρχές Σεπτεμβρίου : Ο Γρηγόριος Ναζιανζού ταξίδεψε άρρωστος στην Καισάρεια και συνετέλεσε στην εκλογή του Βασιλείου. Μέχρι μέσα Σεπτεμβρίου : Έγινε η εκλογή του Βασιλείου. Καλεί το Γρηγόριο κοντά του, εκείνος αρνείται. Οκτώβριος – Δεκέμβριος : Προσπάθησε να συμφιλιωθεί με τους αντίπαλους του με τη βοήθεια των Γρηγορίου Ναζιανζού και Ευσεβίου Σαμοσάτων. Μερικοί τον αναγνώρισαν, άλλοι έφυγαν από την Καισάρεια χωρίς να τον αναγνωρίσουν ως Μητροπολίτη. |
||
371 | Προσπαθεί να αναγνωρισθεί από τους χωρεπισκόπους Καππαδοκίας, απαντά στις συκοφαντίες, φροντίζει για την ενότητα της όλης Εκκλησίας.
Άνοιξη : Στέλνει το Δωρόθεο στην Αντιόχεια και την Αλεξάνδρεια με σκοπό τη διευθέτηση του αντιοχειανού σχίσματος. Καλοκαίρι/ Φθινόπωρο : Νεοφώτιστος διαδίδει στη Ναζιανζό ότι ο Βασίλειος δεν ορθοδοξεί. Ο Βασίλειος καλεί το Γρηγόριο Θεολόγο να αναλάβει τον αγώνα για την αλήθεια. Εκείνος αρνείται. Γράφει προς τους Δυτικούς για την ενότητα της Εκκλησίας και το αντιοχειανό σχίσμα. Δεκέμβριος : Πιέζεται αφόρητα από τους εκπροσώπους του αυτοκράτορα να αναγνωρίσει τη φιλοαρειανική πολιτική του. Μετά τα μέσα Δεκεμβρίου : Έφθασε ο έπαρχος Μόδεστος στην Καισάρεια, κάλεσε με σκαιότητα το Βασίλειο να αλλάξει τακτική, τον απείλησε ακόμη και με θάνατο, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Ο Μόδεστος συνέστησε στον Ουάλη να εξορίσει το Βασίλειο, αλλά ο Ουάλης αρνήθηκε. |
||
372 | 6 Ιανουαρίου : Ο Ουάλης μπαίνει στο Ναό και ο Βασίλειος, που λειτουργεί, δέχεται πρώτα τα δώρα του και έπειτα τον ίδιο στο ιερό Βήμα, οπού συζήτησαν.
Φεβρουάριος : Ο Ουάλης πείσθηκε να εξορίσει το Βασίλειο, που τελικά δεν εξορίσθηκε, διότι με προσευχή θεράπευσε το Γαλάτη, γιό του Ουάλη. Την ίδια εποχή θεράπευσε από αρρώστια και τον Μόδεστο. Ο Γαλάτης πέθανε και ο Ουάλης πείσθηκε να υπογράψει το διάταγμα εξορίας του Βασιλείου. Έσπασαν όμως τρεις «κάλαμοι», με τους οποίους θα υπέγραφε, και ματαιώθηκε η εξορία. Ο Ουάλης δώρισε στον Βασίλειο κτήματα χάριν των λεπρών. Μάρτιος- Απρίλιος : Προσπαθεί να ματαιώσει τη διοικητική διαίρεση της Καππαδοκίας. Οι αρχές της Καισαρείας του φέρονται εχθρικά. Ένας δικαστής τον ταπεινώνει με αποτέλεσμα το πλήθος να συναχθεί για να σκοτώσει το δικαστή, που σώθηκε με την επέμβαση του Βασιλείου. Απρίλιος (προ της 8ης) : Απαντώντας στη διαίρεση της Μητροπόλεώς του, χειροτονεί επίσκοπο Σασίμων το Γρηγόριο Θεολόγο. Άνοιξη : Αρχίζει την ανοικοδόμηση της Βασιλειάδας. Φροντίζει για την ενότητα της Εκκλησίας. Θέτει τους όρους για την ενότητα: αποδοχή του Συμβόλου της Νίκαιας με την προσθήκη ότι το Άγιο Πνεύμα δεν είναι κτίσμα. Ταξιδεύει στην Καππαδοκία χάριν της ενότητος. Πολλοί χωρεπίσκοποι δεν τον αναγνωρίζουν. Μάϊος : Ο Ουάλης του αναθέτει τη διοργάνωση της Εκκλησίας της Μικρής Αρμενίας με βοηθό το Θεόδοτο Νικοπόλεως, ο οποίος έχει καλέσει τον Βασίλειο για τα μέσα Ιουνίου στο Φαργαμούν (εορτή Μαρτύρων). Τέλος Μαΐου/ Αρχές Ιουν. : Έφυγε για τη Νικόπολη (Μικρή Αρμενία). Πριν φθάσει εκεί, πήγε στα Γήτασα (όπου εξόριστος ο Μελέτιος Αντιόχειας) μέσω Σεβάστειας. 5/10 Ιουνίου : Έρχεται στη Σεβάστεια και συζητεί επί δύο ημέρες με τον Ευστάθιο, με τον οποίο συμφώνησαν στα θέματα πίστεως. Παραμονές 15ης Ιουνίου : Έφθασε στη Νικόπολη. Ο Θεόδοτος δεν τον αναγνωρίζει, δεν τον δέχεται στην εορτή των Μαρτύρων της 15ης Ιουνίου, διότι είχε συναντηθεί με τον Ευστάθιο. Αμέσως μετά τις 15 Ιουνίου : Μέσω Σεβάστειας επανήλθε στα Γήτασα, όπου ενώπιον του Μελετίου ο Θεόδοτος συμφώνησε με το Βασίλειο. Την επομένη όμως επανήλθε στη Νικόπολη ο Θεόδοτος και κήρυξε πόλεμο εναντίον του Βασιλείου. 20/25 Ιουνίου : Ταξίδεψε στην Κολωνία (Μικρή Αρμενία) και από εκεί στα γειτονικά Σάταλα. Ιούλιος : Εργάζεται για τα προβλήματα της Εκκλησίας της Μικρής Αρμενίας. Αρχές Αύγουστου : Ταξιδεύει για τα Σαμόσατα της Συρίας, όπου συνάντησε το φίλο του Εύσέβιο. Αύγουστος : Στην Καισάρεια. 7 Σεπτεμβρίου : Στην εορτή του αγίου Ευψυχίου, πρωτοστατούντος του Βασιλείου γίνονται θεολογικές συζητήσεις. 10 Σεπτεμβρ. – Οκτώβριος : Μοναχός κατηγορεί το Βασίλειο στη Ναζιανζό ότι δεν πιστεύει ορθά περί του Αγίου Πνεύματος. Ο Γρηγόριος Θεολόγος ήλθε στην Καισάρεια και άκουσε το Βασίλειο να ομολογεί το άγιο Πνεύμα Θεό. Δεν το έγραφε όμως για λόγους τακτικής. Τέλος 372/ αρχές 373 : Έπεισε τον Ευστάθιο Σεβαστείας να υπογράψει ορθόδοξη ομολογία πίστεως. Απέπεμψε τους Ευσταθιανούς συνεργάτες του Βασίλειο και Σωφρόνιο, που τον διέβαλλαν και υπέσκαπταν το κύρος του. |
||
373 | Ιανουάριος – Μάρτιος : Ο Ουάλης και πάλι αποφάσισε την εξορία του Βασιλείου. Ανέβαλε όμως την υπογραφή του διατάγματος. Ο Βασίλειος ώρισε με τον Ευστάθιο κάπου στην Καππαδοκία σύναξη επισκόπων και Ευσταθιανών, στην οποία οι δεύτεροι δεν προσήλθαν.
Οι Ευσταθιανοί κυκλοφόρησαν νόθα αιρετικά κείμενα με το όνομα του Βασιλείου, παρουσιάζοντας αυτόν ομόφρονα του Απολιναρίου. Τέλος Μαρτίου/ αρχές Απριλίου : Ταξίδεψε στην Κιλικία. Απρίλιος : Οι Ευσταθιανοί τον αποκήρυξαν επίσημα (δεν τον αναγνώριζαν). Απρίλιος/ Μάιος : Σκέφθηκε να εγκαταλείψει το έργο του (και την επισκοπή;). Ιούνιος- Ιούλιος : Αρρώστησε πολύ βαρειά. Βρισκόταν μεταξύ ζωής και θανάτου. Τέλος Ιουλίου/ αρχές Αυγ. : Τον μετέφεραν κάπου για θερμά ιαματικά λουτρά. Εκεί έμεινε ένα μήνα. Σεπτέμβριος : Αρχές Σεπτεμβρίου επανήλθε στην Καισάρεια με βελτιωμένη υγεία. Συζήτησε με τον Ευάγριο, που ήλθε από τη Ρώμη, το θέμα του αντιοχειανού σχίσματος. Φθινόπωρο : Επενέβη πολλές φορές σε εκκλησιαστικά θέματα άλλων Εκκλησιών κατόπιν αιτήσεων των ενδιαφερομένων. Του σύστησαν να κάμει εγχείρηση και αρνήθηκε. |
||
374 | Αρχές έτους : Χειροτόνησε τον Αμφιλόχιο Ικονίου. Στερέωσε την επιρροή του στην Πισιδία.
Πάσχα (13 Απριλ.) : Αρρώστησε βαρειά. Πυρετοί, σηκώτι, κοιλιακές διαταραχές. Καλοκαίρι : Εξορίσθηκε ο Ευσέβιος Σαμοσάτων. Δια του Ασχολίου Θεσσαλονίκης ασκεί επιρροή στον ελλαδικό χώρο. 5 Σεπτεμβρίου : Εγκαινιάζει τη «Βασιλειάδα» η μάλλον το «Πτωχοτροφείο» της. Φθινόπωρο : Συνεχίζεται η τρομοκρατία εις βάρος όσων αναγνωρίζουν το Βασίλειο. Αυτός αντιδρά μετέχοντας σε συνάξεις επισκόπων εντός και εκτός της Καππαδοκίας. Συντάσσει «Κανόνες». Νοέμβριος- Δεκέμβριος : Βαρύς χειμώνας που συνετέλεσε να αποκλεισθεί στο κελλί του και να αρρωστήσει. |
||
375 | Ιανουάριος-Μάρτιος : Έγκλειστος από το χειμώνα και την αρρώστια. Συντάσσει «Κανόνες».
Άνοιξη : Νέες προσπάθειες, πρωτοστατούντος του βικαρίου του Πόντου Δημοσθένη, να εξορισθεί ο Βασίλειος. Εκταφή των ιερών λειψάνων του ομολογητή Διονυσίου Μεδιολάνων και αποστολή τους στο Μιλάνο. Άνοιξη/Καλοκαίρι : Τελείωσε τη σύνταξη του «Περί αγίου Πνεύματος» έργου του. Έγραψε τις Επιστολές 242 και 243 για τους Δυτικούς. Φρόντισε την αποστολή του Δωροθέου στη Δύση και ζητούσε την επέμβαση του αυτοκράτορα της Δύσεως Ουαλεντινιανού. Καλοκαίρι : Κρίση της αρρώστιας του. Αρχές Σεπτεμ. : Επισκέφθηκε επισκοπές Καππαδοκίας και την Πισιδία. Οκτώβριος- Νοέμβριος : Περιόδευσε στον Πόντο και έμεινε λίγες ημέρες κοντά στη Νεοκαισάρεια, μάλλον στα Άννησα, όπου οι συμπατριώτες του του φέρθηκαν άσχημα. Νοέμβριος : Επανήλθε στην Καισάρεια άρρωστος, αλλά σχεδίαζε ταξίδι στη ΝΔ Καππαδοκία και στη Ναζιανζό. Δεκέμβρ. 375/ Ιανουάρ. 376 : Ανέμενε να τον καλέσει ο Ουάλης (Αντιόχεια) σε απολογία. |
||
376 | Ιανουάριος : Τελευταία του αναλαμπή στη θεολογία: Γράφει τις Επιστολές 233-235 περί γνώσεως του Θεού.
Αρρώστησε. Ήδη δεν έχει δόντια. Άνοιξη : Προ του Πάσχα (27 Μαρτίου) ο Δωρόθεος έφερε απάντηση από τη Ρώμη στις επιστολές και τις προτάσεις του Βασιλείου. Η Ρώμη έδειχνε κατανόηση στις θέσεις του Βασιλείου. Βελτιώθηκε η υγεία του. Κινείται στη πόλη κι έπειτα περιοδεύει στην επαρχία του. Προσπαθεί ν’ αντιμετωπίσει την εναντίον του δράση του βικαρίου Δημοσθένη. Παρηγορεί τους διωκόμενους. |
||
377 | Ιανουάριος– Φεβρουάριος : Έγκλειστος. Ελάχιστες κινήσεις ένεκα του χειμώνα.
Άνοιξη : Ο Επιφάνιος Κύπρου του ζητεί να μεσολαβήσει για συμφιλίωση εκκλησιαστικών ομάδων. Προτιμά ν’ αποφύγει τη συζήτηση χριστολογικών προβλημάτων, στα οποία όμως πήρε θέση. Αρχές Ανοίξεως : Απέστειλε το Δωρόθεο και το Σαγκτήσιμο στη Δύση με την Επιστ. 263, οπού προτείνει και την καταδίκη των Απολιναρίου, Ευσταθίου Σεβαστείας και Παυλίνου (ως οπαδού του Μαρκέλλου Αγκύρας). Προς το τέλος του 377 : Σύνοδος στη Ρώμη δεν αποδέχεται τις προτάσεις του Βασιλείου. Έστειλε στη Λαοδίκεια τρεις Αιγυπτίους επισκόπους να συνετίσουν τον Απολινάριο και να διαφωτίσουν τους πιστούς για τις κακοδοξίες του. |
||
378 | Ιανουάριος- Μάρτιος : Ο χειμώνας χειροτερεύει την κακή του υγεία.
Άνοιξη – Καλοκαίρι : Ούτε τώρα μπορούσε να κινηθεί για ταξίδια και περιοδείες. Έγραφε όμως επιστολές για ποικίλα θέματα και μάλιστα για την ενότητα. Κινείται μόνο στην Καισάρεια. Φθινόπωρο : Ένεκα της κακής του υγείας πλησιάζει το τέλος. Νοέμβριος- Δεκέμβριος : Μάλλον απόλυτα κλινήρης. Τελευταία ή προτελευταία ημέρα Δεκεμβρίου : Χειροθέτησε συνεχιστές του έργου του και εξέπνευσε |
||
379 | 1η Ιανουάριου : Έγινε η κηδεία του Μεγάλου Βασιλείου. |
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ – ΜΟΡΦΟΠΟΙΗΣΗ: Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ
ΘΑΥΜΑΣΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΤΟΥ Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ: Η ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΣΕ ΕΠΙΣΚΟΠΟ