π. Στέφανος Στεφόπουλος
Στο τρίτο αυτό μέρος του εσχατολογικού δόγματος θα αναφερθούμε λίγο πιο αναλυτικά στα γεγονότα που έχουν να συμβούν κατά την Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου και την γενική Κρίση-σύμφωνα πάντα με την περί γενικής εσχατολογίας διδασκαλία της Εκκλησίας μας.
Η πρώτη εμφάνιση του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού επί της γης έγινε ταπεινά, ενώ η δεύτερη παρουσία Του θα γίνει εν δόξη μεγάλη (Ματθ. 24, 30), με συνοδεία αγγέλων (Ματθ. 16, 27) και θα είναι ορατή σε όλον τον κόσμο. Θα γίνει σε χρόνο άγνωστο σ’ εμάς και στους αγίους διότι ο Θεός δεν θέλησε να ικανοποιήσει την ανθρώπινη περιέργεια, αλλά και για να δώσει την ευκαιρία στον άνθρωπο συνεχούς νήψης και εγρήγορσης (Λουκ. 21, 34).
Της Δευτέρας Παρουσίας θα προηγηθούν ορισμένα γεγονότα όπως : α) η κήρυξη του Ευαγγελίου σε όλη την οικουμένη (Ματθ. 24, 14), β) η επιστροφή του Ισραήλ στο Χριστό (Ρωμ. 11, 25), γ) η έξαρση της αποστασίας από το Θεό, η εμφάνιση πολλών ψευδοπροφητών και η έλευση του Αντιχρίστου (Β’Θεσ. 2,3 / Ματθ.24, 5 / Β’Θεσ. 2, 3-4), δ) η ένταση του ηθικού και φυσικού κακού (καιρικά φαινόμενα, κ.λ.π.) στον κόσμο (Λουκ. 17, 26-30), ε) η έλευση του Ηλία και του Ενώχ (Αποκ. 11, 3 / Μαλαχ. 3,1 και 4,4). Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι η Εκκλησία μας απορρίπτει την χιλιαστική (Μάρτυρες του Ιεχωβά) δοξασία περί επίγειας χιλιετούς βασιλείας του Κυρίου η οποία στηρίζεται σε «κακοποίηση» της ερμηνείας του 20ου κεφαλαίου της Αποκαλύψεως.
Συγχρόνως με την Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου θα γίνει και η κοινή ανάσταση των νεκρών (Ιωαν. 5,28) όπως μνημονεύουμε και στο Σύμβολο της Πίστεως («…προσδοκώ ανάσταση νεκρών…). Όσον αφορά αυτούς που θα ζουν κατά την Παρουσία αυτή του Κυρίου και την ανάσταση των σωμάτων δικαίων και αδίκων, ο Απόστολος Παύλος βεβαιώνει τους Θεσσαλονικείς ότι θα αρπαχθούν πάνω σε νεφέλες και θα οδηγηθούν έτσι στον Κύριο. Τούτης της αρπαγής θα προηγηθεί αλλαγή του σώματος σε άφθαρτο, ώστε ο καθένας να λάβει και αιώνια ζωή ή αιώνιο θάνατο. Πολύ χαρακτηριστικά τονίζει ο Απόστολος (Α’ Θεσ. 4,15-17 και Α’ Κορ. 15, 51-53) πως «πάντες ου κοιμηθησόμεθα, πάντες δε αλλαγησόμεθα…». Δηλαδή, δεν θά πεθάνουμε όλοι, αλλά όλων τα σώματα θα αλλάξουν! Διότι, όπως συμπληρώνει «δει…ενδύσασθαι αφθαρσίαν και…αθανασίαν», δηλαδή πρέπει να αποκτήσουμε αφθαρσία και αθανασία! Έτσι, με τή Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου θα συντριβεί οριστικά το κράτος του θανάτου και ο Διάβολος μαζί.
Μετά από όλα αυτά θα ακολουθήσει η γενική κρίση όλων των ανθρώπων όλων των εποχών με κριτή τον Κύριό μας Ιησού Χριστό. Μετά, τέλος, θα γίνει η συντέλεια του κόσμου, η οποία δεν θα είναι καταστροφή και επαναδημιουργία του, αλλά ανακαίνισή του (Α’ Κορ. 7,31 και Β’ Πετρ. 3, 13). Έτσι, τρόπον τινά, θα καθαριστεί και η πλάση από την βρωμιά και τις επιπτώσεις πάνω της των ανομιών των ανθρώπων και θα γίνει και αυτή άφθαρτη για να συμμετάσχει, όπως διδάσκει ο Απόστολος Παύλος στην δόξα των τέκνων του Θεού (Ρωμ. 8,21). Τονίζει δε ο Απόστολος αυτήν την αλήθεια στο υπέροχο κείμενό του προς τους Ρωμαίους (8, 21 και 22) «πάσα η κτίσις συστενάζει και συνωδίνει άχρι του νυν…, ελευθερωθήσεται από της δουλείας της φθοράς εις την ελευθερίαν της δόξης των τέκνων του Θεού». Ολοκληρώνεται δε το εσχατολογικό δόγμα με την μετά τη γενική κρίση ύπαρξη της αιώνιας ζωής για τους δικαίους και της αιώνιας κολάσεως για τους αδίκους σε διαφορετικές πάντα βαθμίδες συμμετοχής και για τις δυο καταστάσεις!
(Κείμενα από Ν.Μητσόπουλος «Εισαγωγή στην Ορθοδ. Δογματ. και Ηθική Θεολογία» Αθήνα 1993 και Ξ. Παπαχαραλάμπους, «Φάκελλος Μαθήματος Δογματική Β’», Αθήνα 1998)
ΕΣΜΑΓ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ 2005-2006