Μια γρήγορη ματιά στον NLP (Neuro-Linguistic Programming)
Την Παρασκευή, 13 Οκτωβρίου 2000, όσοι Αθηναίοι ξεφυλλίσαμε το νέο φύλλο της εφημερίδας του Αττικού Μετρό (Metrorama), σίγουρα εντυπωσιαστήκαμε από την «είδηση» της δεύτερης σελίδας: «Άλλος άνθρωπος σε τρεις μόνο μέρες!». Η είδηση μας ενημέρωνε ότι ο dr Αντώνης Καλογήρου και η επιστημονική ομάδα του, που εφαρμόζει από τη δεκαετία του ’80 τις αρχές του νευρογλωσσικού προγραμματισμού στην Αγγλία, αλλάζοντας τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων, οργανώνουν εντός του Νοεμβρίου δύο τριήμερα σεμινάρια στην Ελλάδα … Αθήνα … και … Θεσσαλονίκη … Η συγκίνηση είναι εύλογη, καθώς αρκετοί άνθρωποι γνωρίζουν, ήδη, ότι με τη μέθοδο τον νευρογλωσσικού προγραμματισμού μπορούν σε τρεις μέρες να αλλάξουν τη ζωή τους. Πρόκειται για μία καθαρά επιστημονική μέθοδο που βοηθάει ανθρώπους … να ανακαλύψουν και να αξιοποιήσουν τις απίστευτες δυνάμεις που κρύβουν μέσα τους … Άνθρωποι που χρόνια βασανίζονταν από εξαρτήσεις … έλυσαν το πρόβλημά τους μέσα σε τρεις μέρες. Άλλοι ανακάλυψαν τέτοιες δυνάμεις μέσα τους ώστε μπόρεσαν ξαφνικά να διαπεράσουν με το χέρι τους ένα χοντρό κοντραπλακέ θαλάσσης …ή να περπατήσουν πάνω σε αναμμένα κάρβουνα. Κι αυτά ακριβώς θα ξανασυμβούν μπροστά στα έκπληκτα μάτια όλων, στη διάρκεια των δύο τριημέρων σεμιναρίων … Αλλά … το πιο ουσιαστικό είναι ότι όσοι πάρουν μέρος στα σεμινάρια αυτά θα φύγουν έχοντας ανακαλύψει το μυστικό της επιτυχίας, αλλά και της προσωπικής ευτυχίας τους … Για περισσότερες πληροφορίες … Ινστιτούτο Δυναμικής Ανάπτυξης … ».
Ίσως πολλοί να μη γνωρίζουν τον Αντώνη Καλογήρου. Κάποιοι άλλοι ίσως να τον γνωρίζουν σαν «ψυχολόγο», που ασχολείται με «βιωματικά σεμινάρια» για την «Ανάπτυξη του κρυμμένου δυναμικού» ή σαν «δάσκαλο της Θετικής Σκέψης». Σίγουρο πάντως είναι ότι η οργάνωσή του: «Success Dynamics – ‘Η Δυναμική της ‘Επιτυχίας» περιλαμβάνεται στον κατάλογο των 422 ομάδων, που είναι πλήρως ασυμβίβαστες με την Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη και που καταρτίστηκε από τη «Ζ’ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη Εντεταλμένων Ιερών Μητροπόλεων για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας» (Αλίαρτος, 20 – 26/9/1995).
Ακόμη, έχει μεγάλη σημασία να γίνει γνωστό, ότι στο άρθρο της εφημερίδας Μετρόραμα, δεν αναφέρεται το 3ο «σεμινάριο», που είχε προγραμματιστεί στην Κύπρο (1, 2 και 3 Δεκεμβρίου 2000) και που είχε εξαγγελθεί από τα διαφημιστικά έντυπα της νέας οργάνωσης του Α. Καλογήρου: «Ινστιτούτο Δυναμικής Ανάπτυξης». Κατά έγκυρες πληροφορίες από τη Λευκωσία, ο Αντώνης Καλογήρου και η «επιστημονική ομάδα του» βρέθηκαν αντιμέτωποι με την Κυπριακή Αστυνομία και οι Κύπριοι έχασαν τη μοναδική ευκαιρία να επιλύσουν όλα τους τα προβλήματα σε τρεις μόνο μέρες!
Πέραν όμως από τον Α. Καλογήρου και τη νέα οργάνωσή του, παραμένει το ερώτημα: Τι είναι ο νευρογλωσσικός προγραμματισμός (NLP); Έχει πράγματι τόσο εντυπωσιακές επιτυχίες ώστε όσοι τον ασκούν να δηλώνουν ότι θα αλλάξουν τη ζωή των ανθρώπων «σε τρεις μόνο μέρες»; Έχει ο άνθρωπος, εν δυνάμει, μέσα του «ένα τεράστιο δυναμικό» αναξιοποίητο, που κάποιοι μπορούν με «τεχνικές» να αφυπνίσουν; Τι σχέση μπορεί να έχει η πυροβασία – όταν αυτή είναι «γνήσια», δηλαδή «παραφυσική/μεντιουμιστική κατάσταση» κι όχι αποτέλεσμα απάτης -με την ευτυχία του ανθρώπου στη ζωή;
Ανατρέχοντας στη διεύθυνση: http://www.mckenna-breen.com, της οργάνωσης Mckenna-Breen, από τις μεγαλύτερες «φίρμες» του NLP στις Η.Π.Α., μαθαίνουμε ότι: «Υπάρχει απόλυτη συγγένεια μεταξύ νευρογλωσσικού προγραμματισμού και υπνωτισμού, γιατί μεγάλο μέρος της ανάπτυξης του NLP προέρχεται από τη μελέτη του υπνωτισμού και διαδοχικά ο υπνωτισμός είναι ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στον NLP».
Ανατρέχοντας σε γνωστή Εγκυκλοπαίδεια (Πανόραμα ’97, Εγκυκλοπαίδεια 2002) πληροφορούμεθα ότι υπνωτισμός είναι: Η τεχνητή πρόκληση ύπνου. Σε αντίθεση όμως με το φυσιολογικό ύπνο, κατά τον υπνωτισμό μερικά μέρη του εγκεφάλου παραμένουν ενεργά και διαμέσου αυτών πετυχαίνεται επαφή του υπνωτιστή με τον υπνωτιζόμενο. Στην αρχή ο υπνωτιζόμενος αισθάνεται ηρεμία και βάρος στο σώμα και στα βλέφαρά του, ενώ διατηρεί την ακοή του. Στη συνέχεια εμφανίζεται υπνηλία και νάρκωση, ενώ η ακοή και η μνήμη λειτουργούν μόνο σε σχέση με τον υπνωτιστή. Έπειτα ο υπνωτιζόμενος δε θυμάται τίποτε από όσα προηγήθηκαν και κάνει ό,τι του υποβλήθηκε … Ο υπνωτισμός χρησιμοποιείται για την καταπολέμηση διάφορων νευρώσεων και νευρωτικών καταστάσεων και για τη δημιουργία χειρουργικής αναισθησίας. Όμως σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκε και για ανόμους σκοπούς (διάπραξη εγκλημάτων, κλοπών κ.λ.π.), γιατί ο υπνωτισμένος εκτελεί ασυνείδητα όλες τις παραγγελίες του υπνωτιστή του και, όταν ξυπνήσει, δε θυμάται τίποτα.
Πέραν όμως από μια προσπάθεια επιστημονικής περιγραφής του φαινομένου του υπνωτισμού, ο οποίος ευρίσκεται από τον περασμένο αιώνα σε ερευνητικό/πειραματικό στάδιο, ο υπνωτισμός πάντοτε χρησιμοποιήθηκε, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, «βιωματικά», δηλαδή, για σκοπούς λατρευτικούς στα πλαίσια μυστηριακών και παγανιστικών θρησκειών. Ο υπνωτισμός παραμένει πάντα συνδεδεμένος με τη μαγεία και τον αποκρυφισμό, αλλά συχνά και με την εγκληματικότητα. Η περιορισμένη ερευνητική εργασία, που σήμερα διεξάγεται σε κάποια πανεπιστήμια δεν επιτρέπει στην επιστήμη να θεωρήσει τον υπνωτισμό σαν θεραπευτικό μέσον. Κι αυτό όχι γιατί δεν υπάρχει επιστημονικό ενδιαφέρον γύρω από το σχετικό θέμα, αλλά διότι από τη φύση του το φαινόμενο αυτό άπτεται της υπαρξιακής σφαίρας της ανθρώπινης υπόστασης, χώρου που αποκλείει την πρόσβαση στη σύγχρονη επιστήμη, αφήνει όμως μεγάλα περιθώρια εκμετάλλευσης του φαινομένου σε σωρεία τσαρλατάνους, μάγους, αποκρυφιστές, «ψυχολόγους» και πρακτικούς «ψυχοθεραπευτές». Εξ’ άλλου, η δήθεν «θεραπευτική» προσέγγιση δια του υπνωτισμού, που είναι γνωστός και με τα πιο «εύπεπτα» ονόματα της ύπνωσης και της υπνοθεραπείας, πραγματοποιείται συνήθως από «επαγγελματίες» υπνωτιστές και μέλη παραθρησκευτικών ομάδων που καμία επιστημονική κατάρτιση δεν διαθέτουν, αλλά βασίζονται στόν εντυπωσιασμό και στην εξάρτηση, που δημιουργούν στα μέλη των οργανώσεών τους. Οι δε «θεραπευόμενοι» από αυτές τις μεθόδους -όταν δεν τίθεται το θέμα της απάτης- συνήθως καλούνται να πληρώσουν με βαρύ τίμημα -πέραν του χρηματικού, σωματικό, ψυχολογικό και υπαρξιακό, την εμπλοκή τους με τον «ψυχοθεραπευτή»/υπνωτιστή και τις μεθόδους του.
Η Εκκλησία, τέλος, σαφώς μας αποτρέπει στη χρήση αυτών των μεθόδων, προτείνοντάς μας τα δικά της μέσα: Τον Αγιασμό και τη Σωτηρία.
ΔΙΑΛΟΓΟΣ τεύχος 23
ΠΡΟΣΘΗΚΗ entaxis.gr: Οπωσδήποτε η μέθοδος αυτή παρουσιάζεται και από «ψυχοθεραπευτές» οι οποίοι διαφημίζουν την καλή σχέση τους με την Εκκλησία, αλλά κατά πόσο ένας χριστιανός μπορεί να αποδέχεται και να εφαρμόζει αντιχριστιανικές μεθόδους με το πρόσχημα της επιστήμης; Σε άρθρο με τίτλο: «9 κλειδιά για την επίτευξη των στόχων σας» διαβάζουμε :«Γνωρίστε τι είναι αυτό που θέλετε με ακρίβεια. Πρώτα απ’ όλα λοιπόν ρωτήστε τον εαυτό σας ‘Τι ακριβώς θέλω;’. Έπειτα, εκφράστε αυτό που θέλετε με τρόπο καταφατικό/θετικό. Για παράδειγμα, δε θα είχε νόημα να πείτε ‘Αυτό που θέλω είναι να μην είμαι σε τόσο κακή οικονομική κατάσταση πια’. Στην πρόταση αυτή υπάρχει μια λέξη που υποδηλώνει άρνηση, το ‘μην’. Το ασυνείδητο δεν επεξεργάζεται αρνητικές λέξεις. Αυτό που ακούει είναι : ‘θέλω…κακή οικονομική κατάσταση’.» Όλες αυτές οι «επιστημονικές» αλήθειες βασίζονται στον μύθο της «θετικής σκέψης» η οποία εν γένει δέχεται ότι: «Ο άνθρωπος μπορεί να ενεργοποιήσει το ‘θεό μέσα του’ με τη σκέψη. Είναι ‘απεριόριστης σοφίας’ ‘κάθε φορά πού σκέπτεται, χρησιμοποιεί την ατέλειωτη δύναμη – για το καλό ή για το κακό’, ανάλογα με τη σκέψη του».1 «Κάθε φορά πού ο άνθρωπος σκέπτεται, μορφοποιεί τη δημιουργική του δύναμη… Ο άνθρωπος δημιουργεί το δικό του ουρανό ή τη δική του κόλαση ανάλογα με την σκέψη, την πίστη, την αίσθηση έχετε την ελευθερία να διαλέξετε την υγεία ή την ασθένεια, τον πλούτο ή τη φτώχεια», ο άνθρωπος έχει το «θεϊκό δικαίωμα» να διαλέξει και να αποφασίσει να είναι υγιής, ευτυχισμένος, πετυχημένος στη ζωή και να ευημερεί μπορεί να εγκαταστήσει στον κόσμο του την κυριαρχία τού καλού, «μέσω της σκέψης και της πίστης»- τα πάντα μπορεί να τα κάνει πραγματικότητα στη ζωή του (Murphy, Die Kοsmische Dimensiοn, σ. 105, 112)2. Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Το ασυνείδητο δεν επεξεργάζεται αρνητικές λέξεις», οπότε μην ελπίζετε να σας σώσουν οι αρνητικές προτάσεις του Χριστιανισμού και τα «μην» του Μωσαϊκού Δεκάλογου!
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ: 1, 2 Murphy, Die Kοsmische Dimensiοn, σ. 105, 112 στο ΟΙ «ΠΑΤΕΡΕΣ» ΤΗΣ «ΘΕΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ»-π.ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΥ |